خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین گستردگی و عمق دانش واژگان وموفقیت خلاصهنویسی فراگیران، به دنبال رسیدن به پاسخ این سوال می باشد که کدام جنبه از دانش واژگانی پیشبینیکننده قویتری برای نمرات خلاصهنویسی در متون داستانی، استدلالی و تفسیری می باشد. بدین منظور، 80 نفراز دانشجویان زبان انگلیسی در سطح متوسط به بالا، ابتدا آزمونهای تافل نوشتاری و آزمون نوشتاری انگلیسی تافل و سپس آزمون های گستردگی دانش واژگان و عمق دانش واژگان را پاسخ دادند و پس از آن به خلاصهنویسی متون مختلف پرداختند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که گستردگی و عمق دانش واژگان با تشخیص نقاط اصلی، استفاده از استراتژیهای خلاصهنویسی و شاخصهای نگارش در خلاصههای متون داستانی، استدلالی و تفسیری مرتبط است. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که عمق دانش واژگان نسبت به گستردگی دانش واژگان، موفقیت در خلاصهنویسی را بهتر پیش بینی می کند. بنابراین، مدرسان باید فراگیران را به خواندن مستمر و زیاد متون مختلف تشویق کنند، تا از این طریق بر عمق دانش واژگانی آنها بیافزایند.
The aim of the present study was to investigate the relationship between breadth and depth of vocabulary knowledge and EFL learners’ success in summary writing. In this study, a sample of 80 upper intermediate students majoring in English translation were assessed by their English proficiency level, writing proficiency and their English vocabulary knowledge; then, they summarized an argumentative, a narrative and an expository text. The results of correlation analysis showed that while both breadth and depth of vocabulary knowledge are significantly related to identification of main ideas, use of summarizing strategies and proper writing indices in the so-called texts summaries, the contribution of depth of vocabulary knowledge to summary writing is meaningfully stronger, than the effect of its size. Similarly, the regression analysis showed that depth of vocabulary knowledge is a better predictor than the breadth, in determining students’ summary writing success. Based on the findings, language teachers are encouraged to put more emphasis on depth of vocabulary knowledge of learners and familiarize them with summarizing rules.
ملخص الجهاز:
__________________________________________________________________ 1 2 1- vocabulary 2- Wilkins 3- grammar 4- Baba 5- Tindal 6- Manchon, Murphy and Roca de Larios 7- size or breadth 8- depth 9- morphological 10- syntactic 11- collocational 12- Qian در واقع ، دانش واژگان فرصت بهتـری را بـرای بـازگویی مـتن جهـت خلاصـه نویـسی در اختیارفراگیران قرار می دهد زیرا علاوه بر تغییـر سـاختار جمـلات بـه منظـور بـازگویی مـتن ، فراگیران می بایست واژگان هم معنی را جایگزین واژگان متن اصلی کنند واین مـستلزم داشـتن دانش واژگانی مناسب و مهارت کافی در بازگویی است .
__________________________________________________________________ 1 1- Grabe and Stoller 2- Bonk 3- Afshari and Tavakoli 4- Grabeand Kaplan 5- Manchon 6- word definition skills 7- Word diversity 8- Nimehchisalem کربی و لی ١ (٢٠١٤)نیـز درمطالعـه خـود بـه تـاثیر عمـق دانـش و گـستردگی وازگـان بـر خلاصه نویسی پرداختند.
بنابراین ، مطالعه حاضر درصدد آن است تا ارتباط __________________________________________________________________ 1 1- Kerby and Li 2- Stæhr 3- Milton 4- Rouhi 5- Mousapour بین گستردگی و عمق دانش واژگانی فراگیران زبان انگلیسی و موفقیت آنان در خلاصه نویـسی انواع مختلف متون را بررسی نماید.
__________________________________________________________________ 1 1- Vocabulary Levels Test (VLT) 2- Nation 3- Schmitt, Schmitt and Clapham 4- Lauferand Paribakht 5- Read 6- Schedl د) چهارمین ابزارتحقیق ، سه متن برای خلاصه نویسی (داستانی ، توصیفی و استدلالی ) بودکه ازمنابع مختلفی که درمؤسسات آموزشی استفاده می شوند، به صورت تصادفی انتخاب شدند.