خلاصة:
با اهمیت یافتن مسائل اقتصادی در حیات ملتها، تربیت حرفهای نیز بهعنوان یکی از مسائل تعلیم و تربیت تلقی گردید. از سوی دیگر، دیدگاههای برنامه درسی چنانچه بر مجموعهای مغشوش از نظرات فلسفی روییده باشند، دیر یا زود، دچار اضمحلال خواهند شد و این عدم انسجام به صورت رخنهای در دیدگاه، به تدریج وسعت خواهد یافت و از عدم انسجام نظری به نوعی ناکارآمدی و اغتشاش عملی نیز منجر خواهد شد. این مقاله نخست با روش تحلیل مضمون، به استخراج مضامین اصلی فرهنگ برنامه درسی حرفهای میپردازد و سپس با تحلیل فرا روندهی این مضامین، ردپای سه مکتب پراگماتیسم، ساختارگرایی و نظریه انتقادی بهعنوان پشتوانههای فلسفی این فرهنگ آشکار میسازد. در نهایت سازواری و انسجام فلسفی مکاتب پشتیبان فرهنگ برنامه درسی با روش پژوهش ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت. در این فرهنگ، ترکیب پراگماتیسم و ساختارگرایی خواستار ثبات است درحالی که ترکیب پراگماتیسم و نظریه انتقادی، تحول و تغییر را میطلبد. همچنین دو ویراست از پراگماتیسم در این ترکیب به ظهور میرسد که یکی برای فرد و دیگری برای جمع، اصالت قائل است. در نهایت با ترکیب سازوار این نظریهها، سه ویراست معتبر فلسفی افقی جدید پیش روی این فرهنگ فرا مینهد. ویراست حرفه گرایی تحولخواه، حرفه گرایی محافظهکار و حرفه گرایی فرد گرا، گونههایی از این فرهنگاند که هر یک در درون مبانی فلسفی خویش، دارای سا زواریاند و میتوانند بدیلهای فرهنگ ناسازوار کنونی به شمار روند.
Abstract: the role of economy has gain increasing significance in human life; as a result professional education is regarded as an important issue in education and curriculum. On the other hand, the life cycle of any curriculum culture or theory depends on the coherency of the underlying philosophical foundations. Coherency Challenges faced by this philosophical system would lead to the death of curriculum theory. In this paper, we tried to find the underlying philosophical foundations of the occupational curriculum culture known as "educating through occupation and being". In this study, we used three philosophical
Methods
thematic analysis to find the main themes of curriculum; transcendental analytic; and combined analytic. Applying transcendental analytic, we found three philosophical views as this cultures foundations: Structuralism, pragmatism and critical theory. Integration of these views in this culture encounters two options. On the one hand, some views including structuralism insist on stability and on the other hand, other views such as critical theory focus on change. Additionally, while some versions of pragmatism emphasize individuals, other versions underline society. We could propose three valid philosophical perspectives for this culture which might be known as revolutionist vocational curriculum, conservative vocational curriculum, and individualist vocational curriculum.