خلاصة:
هدف پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیتهای فوق برنامه در دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف از روش سنتزپژوهی در طراحی الگو و تکنیک دلفی در اعتبارسنجی استفاده شد. جامعه هدف شامل اسناد بالادستی، مکتوب کتابخانهای و الکترونیکی فعالیتهای فوق برنامه ملی و بین المللی و متخصصان برنامه ریزی درسی بود. روش نمونهگیری هدفمند بود. یافتهها نشان داد الگوی برنامه درسی فعالیتهای فوق برنامه برای دانش آموزان دارای ویژگیهای اساسی در زمینه غنی سازی یادگیری، برنامه درسی و اوقات فراغت دانش آموزان، افزایش عملکرد تحصیلی، رفع نواقص و کاستیهای برنامه درسی رسمی نظام آموزشی و توجه به ویژگیها، استعدادها، تفاوتها و تواناییهای فردی، محلی- منطقهای است. به نحوی که ویژگیهای هریک از عناصر نه گانه برنامه درسی متناسب با شرایط دانش آموزان و نظرات متخصصین به ترتیب اهمیت شناسایی شد
The purpose of this study is to design and validate the curriculum study pattern based on extra - curricular activities in the elementary stage.to achieve this goal, has been used synthesis method in pattern design and Delphi method in validation.The statistical population of this study consists of upstream and library and electronic documents of national and national in the curricular activities and curriculum study specialists. Also, the sampling method is purposive.Findings demonstrated the curriculum study pattern for students with basic features in the field of learning enrichment, curriculum and leisure time, improve academic performance, elimination deficiencies and shortcomings of the formal curricula of the educational system, and attention to the characteristics, talents, differences and abilities of individual, local and regional. so that the characteristics of each of the nine elements of the curriculum fit in accordance with the conditions of the students and experts opinions, respectively