خلاصة:
این پژوهش، از نوع کاربردی است و تاثیر جنسیت را بر بهکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی (بهعنوان زبان دوم) در میان فارسیآموزان خارجی مورد بررسی قرار میدهد. بر اساس پژوهشهای مختلف، استفاده از این راهبردها در یادگیری مهارتهای زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزهی آموزش و یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبانهای مختلف، راهبردهای یادگیری زبان مورد بررسی قرار گرفتهاند، ولی در حوزهی آموزش زبان فارسی (بهعنوان زبان دوم) به غیر فارسیزبانان، پژوهشی که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد، انجام نشده است و تنها به بررسی راهبردهای شناختی و فراشناختی (در میان فارسیزبانان)، اکتفا شده است؛ بنابراین، انجام این پژوهش، کاری ضروری به نظر میرسید. برای انجام پژوهش مورد نظر، از پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، استفاده شد. ابتدا نسخهی 50 سوالی پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه و پایایی آن طی یک آزمون آزمایشی (با استفاده از 30 فارسیآموز)، به روش آلفاکرونباخ محاسبه شد که برابر 80/0 بود. با این حال، در برخی از بخشهای پرسشنامه اصلاحاتی صورت گرفت. سپس 156 فارسیآموز خارجی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، از 13 کشور گوناگون به پرسشنامهی اصلاح شده پاسخ دادند. تحلیل آماری به کمک آزمون "تی" و آزمون "ضریب همبستگی اسپیرمن" نشان میدهد اگرچه، میانگین کلّ نمرهی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، امّا امّار استنباطی بیانگر آن است که این اختلاف میانگینها معنادار نیست. بنابراین، دو گروه دانشجویان دختر و پسر، کم و بیش به یک میزان از همهی راهبردهای یادگیری استفاده میکنند. همچنین یافتهها حاکی از آن است که اولویتهای فارسیآموزان دختر و پسر، در انتخاب نوع راهبردها متفاوت است.
This study examines the relationship between learners' gender and second language learning strategies among Persian language learners. Various researches indicate that using learning strategies have significant effects on learning language skills. Since very few researches have been done on Persian learners and Persian learning strategies, such a research seems to be of great importance and usefulness. So we translated Oxford (1990) Questionnaire into Persian and then during a pilot study (using 30 Persian learners) Questionnaire's reliability was examined. The result was an overall reliability of 0.80. However we revised the questionnaire and used the improved one in the main study. In this regard, 156 Persian learners (from 13 different countries) in Imam Khomeini International University answered the questionnaire. The collected data were analyzed using T-test and Spearman correlation coefficient. Finally, inferential statistics showed that women use learning strategies more than men. But these inferential statistics and statistical tests showed that there is no significant difference in overall use of Persian learning strategies between men and women. So men and women use learning strategies at the same rate. Results also indicate that Persian learners' priorities (male and female students) differ in the choice of learning strategies.
ملخص الجهاز:
با وجود پژوهش هاي ذکر شده ، برخي ديگر از پژوهشگران (به عنوان نمونه ، گريفيتس ، ٢٠٠٣) نيز به اين نکته اشاره مي کنند که عامل جنسيت ، به عنوان يک عامل مهم ، در انتخاب نوع راهبردهاي يادگيري زبان محسوب نمي شود و تاثير قابل توجهي در انتخاب راهبردها ندارد.
به عنوان نمونه ، در مهارت خواندن ، راهبردي از قبيل ارجاع به بافت يک 2 Move 3 Language Learning Strategies مقاله ي روزنامه مي تواند به انجام يک فعاليت زباني مشخص و درک مقاله کمک کند.
مهمترين راهبردهاي شناختي عبارت است از: ٣-٤-٢-١- تمرين کردن درخصوص تمرين کردن ، پنج شيوه پيشنهاد مي شود که عبارتند از: الف ) تکرارکردن : اين راهبرد، شامل گفتن چيزي يا انجام دادن آن در چند مرحله است ؛ گرچه ، ممکن است اين شيوه در ابتدا خلاقانه ، مهم و معنادار به نظر نرسد، ولي با روش هاي ابتکاري و نو مي توان از آن براي هر چهار مهارت "شنيدن ، خواندن ، صحبت کردن و نوشتن " (به عنوان نمونه : چندبار گوش دادن به مطلبي ، تمرين و تکرار يک مطلب نوشتاري يا خواندني و تقليد از سخنگوي بومي )، استفاده کرد(آکسفورد، ١٩٩٠).
در نهايت ، براي بررسي و اجراي نهايي ، از پرسش نامه اصلاح شده 18 SILL(Strategy Inventory for Language Learning) 19 Pilot Study استفاده کردند و حدود ١٥٦ فارسي آموز خارجي ، در گروه سني ٣٥-١٧ سال ، به سوال ها پاسخ دادند.