خلاصة:
بدون شک پیش نیاز اداره هر چیزی شناخت آن است. یکی از شیوههای افزایش شناخت در خصوص پدیده پیچیدهای مانند سازمان استفاده از استعاره است. استعارهها برای سادهسازی وکاهش ابهام از وضعیت ادراکی شناخت سازمان وجه خاصی از آن را مورد توجه قرار میدهند. انسان نیز به عنوان بازیگری فعال براساس زمینه ادراکی و سازوکار ادراک منحصر به فرد خود، تصویر ویژهای از پدیدههای پیرامون خویش را درک نموده و بر مبنای آن رفتار میکند. بدین سان، مدیر برای درک سازمان، استعارهای را برمیگزیند که وجه خاص مورد تاکید آن استعاره، همان تصویر ویژه ادراکی وی را تبیین نماید. از مجموعه عوامل تشکیل دهنده حوزه ادراکی فرد، جهانبینی اهمیت بسزائی دارد؛ نوع جهانبینی، سیمائی از پدیدههای هستی را معرفی مینماید که انعکاس ارزشها واهداف آن است. در حقیقت، مدیر با بکارگیری استعارهای خاص، وجهی از سازمان را مبنای عمل خود قرار میدهد که در راستای سیمای برآمده از جهانبینی وی باشد. این مقاله در پی آن است که با معرفی انسان جامع و کامل به عنوان استعارهای برای تبیین سازمان، وجه غالب سازمان در رویکرد آن به اسلام معرفی نماید. به این منظور با روش تحلیل مضمون، شبکه معنایی انسان از دیدگاه آیت الله جوادی آملی تبیین گردید و سپس با استفاده از ابزار استعاره سازمان در قالب چهار مضمون سازماندهنده با عناوین مراتب وجودی سازمان، ابعاد سازمان، هویت سازمان و تشکیل سازمان تبیین گردید. این چهار مضمون سازمان دهنده در خود چهارده مضمون پایه را جای دادهاند که تصویر شفافی از سازمان را در دیدگاه اسلامی نمایان میسازند.
Undoubtedly, the prerequisite of managing a thing is cognition of that thing. One of the methods of enhancing cognition of a sophisticated phenomenon, such as organization, is using metaphors. In order to simplify and clarify perceptual state of cognition of the organization, the metaphors focus on a certain aspect of it. Human, as an active player, perceives a specific image of the surrounding phenomena, based on his exclusive aspect of perception and perceptual mechanism, and behaves in accordance with this image. Thus, in order to perceive his organization, the manager adopts a metaphor which focuses on the specific aspect that interprets his exclusive perceived image. Amongst the factors which form a person’s perceptual field, worldview is essentially important; type of worldview introduces an image of the existing phenomena, which reflects their values and objectives. Indeed, by adopting a specific metaphor, the manager bases his actions on an aspect of the organization which is in line with the image derived from his worldview. This article aims to introduce the comprehensive man as a metaphor for interpreting the organization, in order to introduce dominant aspect of the organization in its approach to Islam. For this purpose, the human thematic network was interpreted based on literary work of grand ayatollah Javadi Amoli, using thematic analysis method; and then, by means of metaphor, the organization was interpreted in form of four organizing themes titled existential grade of organization, dimensions of organization, identity of organization, and formation of organization. These four organizing themes consist of fourteen basic themes, which make a clear image of organization in Islamic approach