خلاصة:
در این پژوهش به تدوین واعتباریابی الگویی برای یادگیری سیّار مبتنی بر شبکه های اجتماعی در آموزش عالی ایران پرداخته شده است. یادگیری سیّار مفهومی است که از ترکیب دو شکل آموزش یا یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور شکل گرفته و عموماً از طریق تلفن همراه و با استفاده از شبکه های اجتماعی انجام می پذیرد. روش تحقیق در این مقاله از نوع آمیخته (ترکیبی) است وابتدا بر اساس روش کیفی و مشخصاً بر مبنای انجام مصاحبه با خبرگان موضوع، به استخراج ابعاد، مولفه ها و شاخص های مفهوم یادگیری سیّار پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از شاخص های مرحله کیفی و پس از پیاده سازی یک دوره یادگیری درس «مبانی آماری» مبتنی بر شبکه اجتماعی WhatsApp، از 300 نفر از شرکت کنندگان در این دوره پیمایش مبتنی بر پرسشنامه مذکور انجام گرفت و بر اساس داده های آن -که 281 پرسشنامه معتبر بود- به اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی الگوی یادگیری سیّار در آموزش عالی پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی یادگیری سیّار دارای 4 بعُد و 24 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ «فراگیر یا یادگیرنده»، «تعامل و ارتباط»، «ابزار و تکنولوژی» و «زیرساخت» می باشند. یافته های بخش کمّی نیز نشان دادند که در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 3/0 بود و شاخص های نیکویی برازش الگو نیز، برازش مناسبی را نشان می داد. همچنین شاخص ها، پایایی (میزان آلفای کرونباخ) مناسبی در الگوی مذکور داشتند.
In this study, a model for validation and validation of social network-based mobile learning in higher education in Iran has been investigated. Mobile learning is a concept that is composed of a combination of two forms of education or e-learning and distance learning and is generally done via mobile and social media. The research method in this article is a mixed one. Firstly, based on qualitative method and specifically based on interviews with subject matter experts, the dimensions, components and indicators of mobile learning concept are extracted and then in the quantitative phase, by formulating a questionnaire. Based on the qualitative stage indicators and after implementing a WhatsApp social networking 'statistical basics' learning course, 300 participants in this questionnaire-based survey were recruited based on 281 data. Questionnaire was valid - validation and factor analysis of mobile learning model in higher education were conducted. The findings of the qualitative research showed that the mobile learning model has 4 components and 24 components. These dimensions include the "learner or learner" dimension, "interaction and communication", "tools and technology" and "infrastructure". Quantitative results also showed that in exploratory and confirmatory factor analysis, factor loadings of all indices were higher than 0.3, and goodness of fit indices showed good fit. Also, the indices had good reliability (Cronbach's alpha) in the model.
ملخص الجهاز:
ابتدا بر اساس روش کيفي و مشخصاً بر مبناي انجام مصاحبه با خبرگان موضوع ، به استخراج ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي مفهوم يادگيري سيّار پرداخته شده و سپس در مرحله کمّي، بر اساس روش پيمايشي و با تدوين پرسشنامه برگرفته از شاخص هاي مرحله کيفي و پس از پياده سازي يک دوره يادگيري درس «مباني آماري» مبتني بر شبکه اجتماعي WhatsApp، از ٣٠٠ نفر از شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي مرحله اي انتخاب شدند که در اين دوره پيمايش مبتني بر پرسشنامه مذکور انجام گرفت و بر اساس داده هاي آن -که ٢٨١ پرسشنامه معتبر بود- به اعتباريابي و بررسي ساختار عاملي الگوي يادگيري سيّار در آموزش عالي پرداخته شد.
نتايج يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که عدم تمايل دانشجويان در استفاده از دستگاه هاي سيار، کاربرد آن در راستاي اهداف آموزشي و دانشگاهي به دليل عدم آگاهي از مزاياي يادگيري سيار است و دليل ديگر مقاومت آن ها نسبت به اين سيستم ، ترس از امکان برقراري کامل تعامل طرفين به دليل عدم توانايي در ارتباطات چهره به چهره است واژه هاي کليدي: آموزش عالي، شبکه هاي اجتماعي، يادگيري سيّار دانشجوي دکتري گروه مديريت آموزشي، دانشکده مديريت ، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
Exploring the Effects of Mobile-Based Audience Response System on EFL Students’ Learning and Engagement in a Fully Synchronous Online Course, International Journal of English Linguistics; Vol. 8, No. 3; 2018.