خلاصة:
درجامعه امروزی،گرایش کارآفرینان وراهبردهای کارآفرینی میتوانددرخلاقیت وادراک توانمندیهای دانشآموختگان وهنرجویان جامعه تأثیرگذار باشد.بهطورکلی،این پژوهش ازمحدودمطالعاتی است که برروی تأثیرگذاری راهبردهای کارآفرینی سازمانی برخلاقیت وhدراک توانمندیها ]صورت گرفته است هدف پژوهش حاضر ]شناسایی واولویتبندی راهبردهای کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار برخلاقیت و ادراک توانمندیهای هنرستانهای هنرجویان فنی وحرفهای شهرستان ایرانشهر بود.این پژوهش ازنظر هدف کاربردی وازنظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری موردمطالعه د این پژوهش شامل مدیران ومتخصصان کارآفرینی هنرستانهای فنی وحرفهای شهرستان ایرانشهر بودندکه باتوجه به محدودبودن جامعه بااستفاده ازروش سرشماری، تعداد 25 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی مورداستفاده در این تحقیق برای گردآوری دادهها مصاحبه عمیق و ساختاریافته بود. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تصمیمگیری سلسله مراتبی(AHP) با استفاده از نرمافزار Expert Choice استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل اطلاعات نشان داد راهبردهای حمایتی-تشویقی در اولویت اول تأثیرگذاری بر خلاقیت و ادراک توانمندی قرار دارند. راهبردهای حمایتی در این اولویتبندی شامل قوانین حمایتی مناسب و کافی برای پشتیبانی از هنرجویان کارآفرین و روانسازی و تسهیل قوانین و مقررات ناظر و تأثیرگذار بر فضای کسبوکار میشود همچنین راهبرد فرهنگی-اجتماعی در رده دوم اولویتهای تأثیرگذار بر خلاقیت و ادراک توانمندی قرار دارد که از طریق ایجاد فرهنگ و روحیه کارآفرینی در جامعه کارآفرینان سازمانی میتواند ایفای نقش نماید و راهبردهای مدیریتی-سیستمی، راهبرد آموزشی-مهارتی، راهبرد فردی و راهبرد محیطی در اولویتهای بعدی تأثیرگذار بر خلاقیت و ادراک توانمندی قرار دارند بنابراین آنچه در بررسی راهبردهای کارآفرینی سازمانی، بسیار اهمیت دارد، وجود معیارهای صریح و روشن عملکرد است، که توسط آن بتوان تلاشها را هدایت نمود و نتایج بهدستآمده را ارزیابی کرد.
In today's society, entrepreneurial orientation and entrepreneurial strategies can influence the creativity and perceptions of community graduates and students. Overall, this study is one of a limited number of studies on the impact of organizational entrepreneurship strategies on creativity and perception of abilities. The purpose of this study was to identify and prioritize organizational entrepreneurship strategies that influence creativity and perception of the capabilities of Iranian technical and vocational students. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in nature and method. The statistical population of the study consisted of managers and entrepreneurship experts of technical and vocational schools of Iranshahr city. The main tools used in this study were in-depth and structured interview data collection. Analytical Hierarchy Process (AHP) was used to analyze the data using Expert Choice software. The results of the data analysis showed that supportive-incentive strategies are the first priority in influencing creativity and empowerment perception. Supportive strategies in this prioritization include adequate and adequate supportive laws to support entrepreneurship and psychoanalysis students, and facilitate supervisory and influential business environment rules and regulations, as well as cultural-social strategies that have the potential to influence creativity and creativity. Creating Entrepreneurial Culture and Mood in the Entrepreneurial Entrepreneurial Community can play a role and management-systemic strategies, educational-skill strategy, personal strategy and environmental strategy are the next priorities influencing creativity and empowerment perception, so consider Organizational entrepreneurship heirs are very important, there are clear performance metrics that can guide efforts and evaluate the results.
ملخص الجهاز:
راهبردهاي حمايتي در اين اولويت بندي شامل قوانين حمايتي مناسب و کافي براي پشتيباني از هنرجويان کارآفرين و روان سازي و تسهيل قوانين و مقررات ناظر و تأثيرگذار بر فضاي کسب وکار ميشود همچنين راهبرد آموزشي-مهارتي در اولويت دوم تأثيرگذار بر خلاقيت و ادراک توانمندي قرار دارد که از طريق ايجاد قوانين و مقررات ملي و بين المللي کارآفريني سازماني و تسهيل اين مي تواند ايفاي نقش نمايد و راهبردهاي مديريتي - سيستمي، راهبرد فرهنگي-اجتماعي، راهبرد فردي و راهبرد محيطي در اولويت هاي سوم تا ششم تأثيرگذار بر خلاقيت و ادراک توانمندي قرار دارند بنابراين آنچه در بررسي راهبردهاي کارآفريني سازماني ، بسيار اهميت دارد، وجود معيارهاي صريح و روشن عملکرد است ، که توسط آن بتوان تلاش ها را هدايت نمود و نتايج به دست آمده را ارزيابي کرد.
از عواملي که در ارتقاي خلاقيت و ادراک توانمندي هنرجويان مؤثر است ، راهبردهاي کارآفريني سازماني هستند و يکي از مهم ترين مراکزي که مي تواند در اين امر مهم باشد هنرستان هاي فني و حرفه اي هستند.
همچنين نتايج تحقيق نشان داد که راهبرد فرهنگي/اجتماعي در رده دوم اولويت هاي تأثيرگذار بر خلاقيت و ادراک توانمندي قرار دارد که از طريق ايجاد فرهنگ و روحيه کارآفريني در جامعه کارآفرينان سازماني مي تواند ايفاي نقش نمايد.
Creativity and Prosperity of organizational Entrepreneurship Needs, Quarterly Journal of Management and Human Resources in Oil Industry; 2,2.