خلاصة:
امروزه برنامههای یادگیری با هدف تدارک فرصتهای تربیتی برای کارآموزان جهت کسب شایستگیهای درک و اصلاح موقعیت حرفهای ، مورد توجه جدی است. این پژوهش با هدف بهبود ساختار و فرایندهای مدیریت و برنامهریزی راهبردی مهارتها و شایستگیها برای آینده صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نظریهپردازی داده بنیاد است و جامعۀ آن: ذینفعان آموزش فنی و حرفهای، مربیان، هنرآموزان، مدیران و صاحبان صنایع است. با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق و با استفاده از نرمافزار اطلس، مصاحبهها و منابع بخش آموزش فنی و حرفهای کدگذاری شده، گزارهها و مقولات اصلی مشخص شدند. روایی ابزار و پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی است. لذا در گزاره «مـهـارت» سه راهبرد: کیفیت مهارت آموخته، بهرهوری و انعطاف پذیری؛ در گزاره «دانش» دو راهبرد: ایجاد چارچوب و متولی ملی صلاحیت حرفهای منطبق با استانداردهای جهانی؛ در گزاره «ارزشها» سه راهبرد ایجاد سازوکارهای اصلاح فرهنگ، ایجاد سازوکارهای اشتغال و استقلال سازمان نظام آموزش فنی و حرفهای در کنار آموزش عمومی، متوسطه و عالی؛ پیشنهاد شد.
The purpose of this study was to develop the structure and processes in the management and strategic planning of skills and competencies in the technical, professional and skill education system of the country according to the learning model of the OECD member countries for the future. The method of this research is Grounded theory . Its statistical population includes technical and vocational education stakeholders, educators and art students, managers and industry owners. Considering the theoretical foundations and global studies, interviews, sources and domestic and international documents in the field of technical and vocational education in the education system of the countries are separately reviewed and coded using software and key propositions and categories determined. The validity of the instrument for measuring information and calculating the reliability of the interviews was assessed using two-way inter-subject agreement method.Finally a comprehensive model was proposed.Based on the main categories extracted from the sources and interviews suggested strategies
ملخص الجهاز:
بهبود ساختار و فرآيندهاي مديريت و برنامه ريزي راهبردي مهارت ها و شايستگي ها در نظام آموزش فني، حرفه اي و مهارتي 1*** سرور سفيدگر *، عليرضا علي احمدي **، حسين علي احمدي جشفقاني چکيده امروزه برنامه هاي يادگيري با هدف تدارک فرصت هاي تربيتي براي کارآموزان جهت کسـب شايسـتگي هـاي درک و اصلاح موقعيت حرفه اي ، مورد توجه جدي است .
روش شناسي پژوهش اين تحقيق با پنج سوال محوري در تلاش است به اهداف خود دست يابد: مهارت هاي نيروي کار بر پايه چه توانمنديها و شايستگيهايي شکل ميگيرند؟ آموزش هاي فني- حرفه اي از چه مولفه هايي براي تعالي اجتماعي خود استفاده ميکند؟ يادگيري مادام العمر بر چه مبنايي در آموزش هاي فني- حرفه اي کارکرد مييابد؟ مهارت هاي عمومي مورد نياز در آموزش هاي فني- حرفه اي چيست ؟ از چه راهبردهايي ميتوان براي بهبود و توسعه آموزش هاي فني- حرفه اي استفاده به عمل آورد؟ پاسخ دهندگان براساس نمونه گيري هدف مند انتخاب شدند تا به توانند در زمينه اصلي مطالعه شرکت کنند.
نتايـج از ايـن مرحله توسعه مدل مهارت و شايستگي ها در نظام آموزش و تربيت فني ، حرفه اي و مهارتي آينده در شکل ٣ نشان داده شده است .
بهبود مدل مهارت و شايستگيهاي نظام آموزش و تربيت فني، حرفه اي و مهارتي با روش نظريه پردازي داده بنياد از نظرات خبرگان آموزشي بهبود ساختار و فرآيندهاي مديريت و برنامه ريزي راهبردي .