خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری کتابخانه ای است که با توجه به نظرات دانشمندان این عرصه گردآوری شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر ارتباط معلم با دانش آموزان در کمرویی دانش آموزان ابتدایی است . بنابراین ارزیابی مثبت معلم از سوی دانش آموز، وی را به اشتیاق بیشتر جهت حضور در مدرسه و برقراری ارتباط با معلم رهنمون می سازد. اما در صورتی که دانش آموز معلم خود را مثبت ارزیابی نکند، از برقراری ارتباط با معلم خود کناره گیری می کند که در نهایت موجب کمرویی وی می شود.
ملخص الجهاز:
واژههاي كليدي: ارتباط معلم و دانش آموز، کمرویی، ابتدایی مقدمه مدرسه، اولین محیط اجتماعی بعد از خانه است که کودك وارد آن میشود و بسیاری از مهارت های روانی، ارزشها، هیجانات و باورهای کودك در مدرسه ساخته می شود.
روابط معلم دانش آموز اینگونه می تواند نگرش خاصی به ، دانش آموزان در مورد محیط مدرسه دهد و رفتار آنها را در موقعیت های اجتماعی پیش بینی کند.
دانش آموزان در روابط با معلمین و دوستان و یا در حالت کلی در فضای مدرسه، احساس می کنند در معرض قضاوت قرار دارند، حال اگر احساس مثبت باشد اثر تخریبی ندارد اما اگر این احساس منفی باشد دچار اضطراب میشوند و دیگر از روابط کناره گیری می کنند و کمرویی در آنها تقویت می شود(برل برل،2012).
به این ترتیب می توان گفت نحوه ارتباط گیری معلم دانش آموز از عوامل مهمی است که میتواند محیط یادگیری را تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود قرار دهد.
مولفه های ارتباط بین معلم و دانش آموز در زیر توضیح داده شده است که نظر دانش آموزان درباره هر کدام از آنها ملاك ارزیابی است: 1) رهبری : این بعد به بررسی اشتیاق معلم به مباحث، توضیح واضح، جلب توجه دانش آموزان، اطلاع در مورد اتفاقاتی که در کلاس می افتد، نوع رهبری کلاس درس و اطمینان در کار خود میپردازد.
Intergenerational bonding in school: The behavioral and contextual correlates of student-teacher relationships.