خلاصة:
رمان «جزیره سرگردانی» با محوریت عنصر شخصیت، دارای یک طرح شخصیت محور است. در این اثر، تنها حوادث بیرونی داستان نیستند که جریان رمان را پیش می برند، بلکه همزمان با حوادث بیرونی، بیان دیدگاهها و نگرش های دینی و اعتقادی شخصیت های داستان و کنش های پیدرپی اندیشگانی، طرح داستان را گسترش می دهد. در این رمان، سه نوع دیدگاه و نگرش مختلف نسبت به عرفان در دنیای مدرن وجود دارد: نگرش سنتی و مقلدانه که در پی احیای عرفان سنتی در دنیای معاصر برای رهایی نسل معاصر از سرگردانی حاصل از مدرنیته است، نگرش انتقادی که به انکار عرفان در دنیای مدرن میپردازد، و نگرش تردیدی که از عدم قطعیت در باورهای دینی و اعتقادی نسل جوان حکایت دارد. نویسنده در این اثر، با خلق شخصیت هایی با دیدگاه و نگرش های اعتقادی متقابل، زمینه را برای گسترش محتوا و درونمایۀ عرفانی داستان فراهم آورده است. نویسنده ضمن وفادارای به چنین طرحی، با به کارگیری مولفه ها و نظریههای پسامدرنیته در تکنیک داستان پردازی خود، مولفههایی چون: عدم قطعیت، تناقض، جریان سیال ذهن و آشفتگی روایت... با برانگیختن پرسش های وجودشناسانه در مخاطب، مفهوم و محتوایی شبه عرفانی در رمان ایجاد میکند. هدف از این پژوهش، تحلیل و شناخت دیدگاه و نگرش های عرفانی و تبیین مولفه های شبه عرفانی در این رمان است.
The "jazzier sargardni" novel, centered on the character element, has a character-centered plot. In this work, only the outer events are not the stories that advance the flow of the novel, but simultaneously with external events, the expression of the views and attitudes of the religious and beliefs of the characters of the story and the subsequent actions of thoughts, extends the story plot. In this novel, there are three different attitudes towards mysticism in the modern world: the traditional and mystical attitude that seeks to revive traditional mysticism in the contemporary world for the emancipation of the contemporary generation from the wandering of modernity, the critical attitude that denies mysticism in the modern world and the uncertain view of the uncertainty in the religious beliefs of the younger generation. The author of this work, by creating personalities with mutual views and attitudes, has provided the context for the development of the mystical content of the story. The writer, while loyal to such a plot, incorporates the components and theories of postmodernity into his storytelling technique, such as: uncertainty, contradiction, flow of mind and narrative confusion, by provoking ontological questions in the audience, the concept and content of quasi-mystical in the creation novel he does. The purpose of this research is to analyze and understand the different mystical views and attitudes and explain the quasi-mystical components in this novel.
ملخص الجهاز:
نويسنده در اين رمان ، ضمن برخورداري از مفاهيم و محتواي معرفت شناسانه و ضمن وفاداراي به محتواي عرفاني داستان ، با به کارگيري مولفه ها و نظريه هاي پسامدرنيته در تکنيک داستان پردازي خود، مولفه هايي چون : عدم قطعيت ، تناقض ، جريان سيال ذهن و آشفتگي روايت ، بينامتنيت ، اتصال کوتاه و پيوند دوگانه ، با شکستن مرز ميان دنياي عين و دنياي ذهني شخصيت ها و با شکستن مرز ميان واقعيت و فراواقعيت و خلق جهان هاي ممکن در داستان و با ضربه زدن به قطعيت امر در داستان ؛ با سرگردان کردن خواننده ميان چند زاويه ديد و ساحت هاي گوناگون روايت و با برانگيختن پرسش هاي وجودشناسانه در مخاطب ، مفهوم و محتوايي شبه عرفاني در رمان ايجاد ميکند.
در اين رمان که از برترين رمان هاي سيمين دانشور است ، مسالۀ اصلي پژوهش براي پژوهشگر آن است که چند نوع ديدگاه و نگرش نسبت به عرفان در دنياي مدرن در آن بازتاب يافته است ، بيان چنين ديدگاه هايي به چه شکل زمينه ي دين باوري و گرايشات عرفاني شخصيت هاي داستان را نمايان ميکند، همچنين برترين مولفه هاي پسامدرنيته که معنويت را در تکنيک داستان پردازي نويسنده آشکار ميکند و باعث ايجاد مفهوم شبه عرفاني در رمان ميشود چيست ؟ پيشينۀ تحقيق رمان جزيره سرگرداني از جمله رمان هايي معروف سيمين دانشور است که تحقيقاتي چه به / 198 صورت مستقل و چه به صورت فصل هايي در کتاب هاي مربوط به ادبيات داستاني معاصر ايران ، پيرامون آن انجام شده است .