خلاصة:
امروزه با ظهور تحولات دیجیتال و فناوریهای جدید، بخش بانکی بسیار رقابتی شده است و بانکها در تلاش هستند تا بهرهوری خود را بهبود بخشند و رقابتی بمانند. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش قابلیتهای مدیریتی و عملیاتی استراتژی دیجیتال بر بهرهوری با نقش میانجی فرهنگ دیجیتال است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر روسا، معاونین و کارمندان مدیریت شعب شمال غرب بانک تجارت شهر تهران است. طبق جدول مورگان کرجسی از جامعه آماری 260 نفر نمونه انتخابی 152 نفر انجام گرفت و روش نمونهگیری در این پژوهش بهصورت در دسترس بوده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد و نیز پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ(84/0) در سطح مناسبی قرار داشت. جهت آزمون فرضیات تحقیق، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر به کار گرفتهشده و به این منظور از نرمافزارهای آماری اسپیاساس و اسمارت پیالاس استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که قابلیتهای مدیریتی، قابلیتهای عملیاتی و فرهنگ دیجیتال بر بهرهوری تاثیری معناداری دارد و همچنین اثر قابلیتهای عملیاتی بر فرهنگ دیجیتال معنادار است؛ اما تاثیر قابلیتهای مدیریتی بر فرهنگ دیجیتال معنادار نیست.
Today, with the advent of digital developments and new technologies, the banking sector has become highly competitive and banks are working to improve their productivity and stay competitive. The purpose of the present study is to analyze the role of management and operational capabilities of digital strategy on productivity with mediating role of digital culture. This is a descriptive-correlational study and the Likert five-point spectrum questionnaire was used to collect data. The statistical population of the present study is chiefs, deputies, and management staff of the Northwest Branches of Tejarat Bank in Tehran. According to Morgan Krejcie's table, 260 people were selected from the statistical population of 152 and the sampling method was available in this study. Its content validity was confirmed by experts, academics and experts, and reliability of the instrument was at a good level by Cronbach's alpha (0.84). Structural equation modeling and in particular path analysis techniques have been used to test the research hypotheses. SPSS and PLS statistical software have been used for this purpose. The findings of the study showed that management capabilities, operational capabilities and digital culture had a significant effect on productivity and also the effect of operational capabilities on digital culture was significant but the effect of management capabilities on digital culture was not significant.
ملخص الجهاز:
اين دگرگوني ديجيتال به مثابه يک شمشير دو لبه است که يک سوي آن به نظر ميرسد با ايجاد قابليت هاي مديريت و عملياتي استراتژي 1 pre-digital organizations 61 ديجيتال منجر به افزايش بهره وري بانک ها خواهد شد و از سوي ديگر با توانمند ساختن رقبا و فشار براي کاهش حاشيه سود و افزايش برخي ريسک هاي عملياتي، ممکن است به کاهش بهره وري منتهي گردد.
بنابراين ، مطابق با ملاحظات فوق ، فرضيه ١ پيشنهاد ميشود: H١: نقش قابليت هاي مديريتي استراتژي ديجيتال بر بهره وري تأثير مثبت و معنادار است .
نتايج حاصل از ضريب مسير(٠/٢٩٧) و آماره t در سطح اطمينان ٩٩ درصد نشان ميدهد که نقش قابليت هاي مديريتي استراتژي ديجيتال بر بهره وري معنادار و مثبت است ، بنابراين فرضيه اول تأييد ميشود.
بر اساس آماره t در سطح اطمينان ٩٩ درصد و ضريب مسير (٠/٧٤٧) نشان ميدهد که نقش قابليت هاي عملياتي استراتژي ديجيتال بر بهره وري معنادار و مثبت است ، بنابراين فرضيه دوم تأييد ميشود.
بر اساس آماره t در سطح اطمينان ٩٩ درصد و ضريب مسير (٠/٦٥٠) نشان ميدهد که نقش قابليت هاي عملياتي استراتژي ديجيتال بر فرهنگ ديجيتال معنادار و مثبت است ، بنابراين فرضيه چهارم تأييد ميشود.
بر اساس يافته هاي پژوهش فرضيه دوم نيز تأييد شد و نتايج نشان داد که نقش قابليت هاي عملياتي استراتژي ديجيتال بر بهره وري معنادار و مثبت است .
Digital transformation and user acceptance of information technology in the banking industry.