خلاصة:
روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه تحلیل از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مشتمل بر مدیران مدارس آموزشوپرورش ناحیه 1 و 2 ارومیه به تعداد 143 نفر بود که از میان آنها 104 نفر با فرمول کوکران و به شیوه تصادفی طبقهای متناسب با حجم بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه فرهنگسازمانی و پذیرش طرح تعالی مدیریت بود که روایی آنها به روش محتوایی مورد تائید قرار گرفت و پایایی آنها به ترتیب، 91/0 و 88/0 تعیین گردید؛ دادهها در سطوح توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام) تحلیل شدند. اهم نتایج حاصله نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مؤلفههای آن (توافقی، عقلایی، سلسله مراتبی و ایدئولوژیک) با پذیرش طرح تعالی مدیریت رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. متغیر فرهنگسازمانی از توان پیشبینی واریانس متغیر پذیرش طرح تعالی مدیریت برخوردار است و از بین مؤلفههای فرهنگسازمانی، فرهنگ ایدئولوژیک بیشترین سهم را بر عهده دارد. در پایان پیشنهادهای کاربردی در راستای نتایج بهدستآمده ارائهشده است.
The research’s method is applied and it has descriptive-correlational method. The statistical population comprises all of the schools’ principals in district 1 and 2 of Urmia City, counting 143 individuals that 104 pricipals were selected in accordance with Cochran Formula and using random stratified sampling proportional to volume. The required data were collected using 2 questionnaires of Organizational Culture and Management Excellence Plan. The validity of questionnaires were approved using content analysis. The reliability of questionnaires were determined as follow: 0.91 and 0.88. The data was analyzed in 2 levels which are descriptive and inferential (Pearson’s coefficient of correlation and step by step regression). The main results showed that there is a meaningful and positive relationship between organizational culture and its four components (Consensus, Rational, Hierachical, and Ideological culture) with Management Excellence Plan. The variable of organizational culture has the ability to predict the variance of the variable of acceptance of the Management Excellence Plan. Among the components of organizational culture, the ideological culture has the biggest share. Finally in line of resuts, applied suggestions have been presented.
ملخص الجهاز:
اهم نتايج حاصله نشان داد که بين فرهنگ سازماني و مؤلفه هاي آن (توافقي، عقلايي، سلسله مراتبي و ايدئولوژيک ) با پذيرش طرح تعالي مديريت رابطه مثبت و معنيدار وجود دارد.
نظر به اينکه برنامه «تعالي مديريت مدرسه » بر اساس مصوبه ي شوراي معاونين وزارت آموزش وپرورش از پنج سال پيش در تعدادي مدارس منتخب سطح کشور و از سه سال قبل در مدارس ابتدايي اجرا گرديده است و با تکيه بر اصول و مفاهيم اساسي و توجه به معيارهاي اصلي مديريت کيفيت جامع و نظام خودارزيابي ، موجبات پيشرفت و بهسازي مدرسه را فراهم ميسازد و از طرفي، کاربست طرح تعالي مديريت مدرسه نوعي تغيير سازماني محسوب ميشود، پس بايد محيط هاي آموزشي آمادگي لازم براي پذيرش اين تغيير را داشته باشند، آن چنانکه ( ,Klefsio ٢٠٠٨,Gravate &Bergquist ) اذعان داشته اند که راه اصلي اجراي برنامه هاي مديريت کيفيت ، تغيير در فرهنگ سازماني است که خود باعث تغيير الگوي رفتار سازمان و کارکنان ميشود لذا موفقيت طرح مذکور به عنوان يک تغيير سازماني، به اين امر مهم بستگي دارد.
يکي از فرضيه هاي تحقيق نشان داد که بين فرهنگ ايدئولوژيک و پذيرش طرح تعالي مديريت در مدارس رابطه قوي وجود دارد؛ نتيجه حاصل با بسياري از يافته هاي تحقيقات مشابه ازجمله )٢٠٠٩ ,Mohammadi &Soleimani (، )٢٠٠٩ ,Molavi &Yazdkhashti,Rajaiipour (،(٢٠٠٨,.
بين فرهنگ توافقي و پذيرش طرح تعالي مديريت در مدارس ابتدايي رابطه وجود دارد؛ اين يافته نيز با نتايج تحقيق برخي از تحقيقات مشابه همخواني دارد که ميتوان به &Soleimani )Mohammadi, 2009(،Molavi, 2009) &Yazdkhashti,Rajaiipour ( ،(et &Young ٢٠٠٨,.