خلاصة:
هدف اصلی پژوهش ارائه الگوی سهم بری ذینفعان در انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در آموزش و پرورش خراسان رضوی بود. این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از تئوری داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش از میان مدیران و متخصصان و نخبگان علمی دانشگاه وهمچنین صاحبنظران آموزشوپرورش خراسان انتخاب شدند؛ جمع آوری دادهها از روش نمونهگیری نظری و انجام 19 مصاحبههای ساختاریافته، رو در رو و عمیق بود. مقولههای بدست آمده از فرایند کد گذاری باز پژوهش، ارائه و سپس اجزای فرایند کدگذاری محوری شامل شرایط علی، پدیدیه اصلی، راهبردها، زمینه، شرایط مداخله گر و پیامدها به تفکیک و بر اساس مقولههای زیر مجموعه خود طرح و در نهایت طبق کدگذاری انتخابی به هم پیوند داده شدهاند و سیر داستان و یا روایت ارتقاء و انتصاب مدیران در آموزش پرورش ترسیم شد. پژوهشگر یک مقوله محوری را "سهمبری ذینفعان در انتخاب مدیر" انتخاب نمود و آن را در مرکز فرایند انتخاب و انتصاب مدیران آموزش و پرورش قرار داد و سپس دیگر مقولهها که شامل شرایط علی، راهبردها، شرایط زمینهای و مداخله گر و پیامدها بود را به آن ربط داد. نتایج پژوهش نشان داد که پدیده اصلی فرایند مورد مطالعه"سهم بری ذینفعان در انتخاب مدیر" شامل دو مفهوم اصلی میشود، یکی "انتخابی بودن مدیر به جای انتصابی بودن" و "مشارکت ذینفعان در فرایند انتخاب مدیر" است. اکثر مشارکت کنندگان این اصل را سرآغاز تغییر در آموزش و پرورش میدانند.
The main purpose of the research was to design a model for stakeholder participation in the selection of school administrators in education. This qualitative research was conducted using the GT. Participants in this research are among the directors, specialists and academic elites of the university and Also, the experts of Khorasan education were selected; The data were collected using theoretical sampling method and performed 19 structured interviews, face-to-face and deep interviews. the categories derived from the open coding process are presented and then the components of the axial coding process include the causal conditions, the underlying phenomena, strategies, context, intervention conditions , and outcomes, depending on the categories under the set itself and ultimately link to the selective coding and the evolution of the story of the promotion and appointment of managers in education was drawn. The researcher chose a core topic as "stakeholder participation in the choice of manager" and put it at the center of the process of selecting and appointing education directors it then linked other categories, including causal conditions, strategies, underlying conditions, and interventions, and outcomes. The results of the research showed that the main phenomenon of the study process, "stakeholder participation in the choice of manager", consists of two main concepts, one of which is "the choice of the manager rather than the appointment" and "stakeholder participation in the process of selecting the manager". Most contributors consider this to be the beginning of a change in education.
ملخص الجهاز:
مشارکت کنندگان در اين پژوهش از ميان مديران و متخصصان و نخبگان علمي دانشگاه و همچنين صاحب - نظران آموزش وپرورش خراسان انتخاب شدند؛ جمع آوري داده ها از روش نمونه گيري نظري و انجام ١٩ مصاحبه هاي ساختاريافته ، رودررو و عميق بود.
براي ايجاد يک تحول بدون مشکل در يک سيستم آموزشي به يک مدير کارآمد نياز است بنابراين مديران آموزشي نيازمند افزايش مهارت و توسعه رفتارهاي خود جهت همگام کردن خود با تغييرات عصر حاضر مي باشند (٢٠١٧ ,et al &Akcill ) در سازمان هاي آموزش محور، همانند آموزش وپرورش ، مديريت نقش و جايگاهي بسيار مهم تر و اساسيتر دارد و به تعبيري عملکرد سازمان بيشتر تحت تأثير عملکرد مديران آن است ( ,Glover &Bush, ٢٠١٠ ,et al &Musaikhani ;٢٠١٤).
افزايش تأکيد بر مديريت آموزش و يادگيري به عنوان فعاليت هاي محوري نهادهاي آموزشي باعث تأييد چنين رويکردي و تأکيد بر آن ، به ويژه از سوي سازمان NCSL انگلستان در سال ٢٠٠١ شده است ، سازمان مذکور، اين مدل رهبري را يکي از ١٠ طرح رهبري خود قلمداد ميکند.
با توجه به آنچه بيان شد نتيجه گيري مي شود که ضروري است جهت جلوگيري از اظهار نظرات شخصي و قضاوت هاي ذهني الگو يا مدلي براي انتخاب مدير وجود داشته باشد در اين پژوهش تلاش شده براي اولين بار بر اساس پيشينه نظري و نتايج پژوهش هاي گذشته و همچنين مصاحبه از صاحب نظران در حوزه آموزش وپرورش مديران و معلمان با استفاده از روش تئوري پردازي داده بنياد به ارائه نظريه بومي و ملي در حوزه انتخاب و انتصاب مديران دست يابد.