خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین استراتژی های تجاری اعم از رهبری هزینه و استراتژی تمایز محصول با عملکرد مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت تجربی بوده است. استراتژی تمایز با نسبت هزینه تحقیق و توسعه به فروش و استراتژی رهبری هزینه با نسبت فروش به کل داراییها سنجیده شده است و عملکرد مالی با استفاده نرخ بازده حقوق صاحبان سهام اندازه گیری شده است. همچنین، اهرم مالی، بازده دارایی، رشد فروش و اندازه شرکت به عنوان متغیرهای کنترلی، وارد الگوی پژوهش شدند. نمونه پژوهش، مشتمل بر 110 شرکت در بازه زمانی سالهای 1391 الی 1398 است. نتایج آزمون با استفاده از رگرسیون ترکیبی بیانگر این است که بین هر دو استراتژی تمایز و رهبری هزینه با عملکرد مالی ارتباط معناداری وجود داشته است، به نحوی که رابطه بین استراتژی تمایز و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام منفی و معنادار و ارتباط استراتژی رهبری هزینه و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام مثبت و معنادار بوده است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between business strategies including cost leadership and product differentiation strategy with financial performance in companies listed on the Tehran Stock Exchange experimentally. The differentiation strategy is measured by the ratio of R&D cost to sales and the cost leadership strategy is measured by the ratio of sales to total assets, and financial performance is measured using the rate of return on equity. also, financial leverage, asset return, sales growth and company size as control variables were included in the research model. The research sample includes 110 companies in the period from 2013 to 2020. The test results using combined regression indicate that there was a significant relationship between both differentiation strategy and cost leadership with financial performance, so that the relationship between differentiation strategy and rate of return on equity is negative and significant and the relationship between cost leadership strategy and The rate of return on equity has been positive and significant.
ملخص الجهاز:
com چکيده هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين استراتژي هاي تجاري اعم از رهبري هزينه و استراتژي تمايز محصول با عملکرد مالي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت تجربي بوده است .
2 Anwar & Hasnu 3 Banker & Tripathy 4 Baack & Boggs 109 وليپور و همکاران ١، ٢٠١٢).
از اين رو هدف از پژوهش حاضر بررسي ارتباط بين سطوح استراتژي تجاري و عملکرد مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
2 Aragon & Sanchez 3 Gorondutse & Hilman 4 Anwar & Abdullah 5 Anwar & Balcioglu 6 Anwar & Climis 7 Anwar & Ghafoor 8 Ali & Anwar 9 Aziz et al.
به گونه اي که تأثير اهرم مالي بر عملکرد مالي (نسبت ارزش بازار شرکت به ارزش دفتري داراييها) براي شرکت هاي با استراتژي رهبري هزينه منفيتر از شرکت هاي با استراتژي تمايز محصول بوده است و در نهايت نتايج بيانگر عدم تأثير نوع استراتژي کسب و کار بر رابطه بين اهرم مالي و ارزش افزوده اقتصادي است .
هنربخش و همکاران (١٣٩١) طي پژوهشي به بررسي اثر نسبي استراتژيهاي تجاري بر روي ارتباط بين اهرم مالي و عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
در فرضيه يک به بررسي ارتباط بين استراتژي تمايز و عملکرد مالي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شده است .
International Journal of Engineering, Business and Management, 5(3), 1–13.