خلاصة:
مدل کانو، الزامات اساسی، انگیزشی و عملکردی مؤثر در رضایت مشتری را تعیین میکند و ادغام این مدل با مدلQFD باعث میشود که تجزیهوتحلیل و اولویتبندی نیازهای مشتریان و الزامات فنی بهتر انجام گیرد. مقاله حاضر با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از ترکیب مدل کانو با مدل QFD اجرا شده است. مبانی و مفاهیم این متدولوژی، کارکرد آن در اولویتبندی نیازهای مشتریان و مراحل این روش در بررسی کیفیت و اولویتبندی خدمات آموزشی ارائه شده است. در این پژوهش، با مشخص کردن نیازمندیهای دانشجویان و تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات بر اساس پرسشنامه سروکوال در دانشگاه شهید باهنر کرمان و برآورد اهمیت نسبی آنها با استفاده از مدل کانو در مرحله اول، شناسایی مشخصههای فنی در مرحله دوم، برآورد رابطه میان الزامات فنی و نیازمندیهای مشتریان در مرحله سوم و در نهایت اولویت مشخصات فنی به دست میآید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل 12000 دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه شهید باهنر کرمان بود. در این پژوهش تعداد نمونه لازم با استفاده از فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد، حدود 372 نفر تعیین شد.
Kano model determines the basic, motivational and performance requirements affecting customers’ satisfaction and integrating this model with QFD makes the analysis and prioritization of customer needs and technical requirements better. This paper aims to evaluate the quality of educational services using a combination of Kano and QFD model in Shahid Bahonar University of Kerman. The principles and concepts of this methodology, its function in prioritization of customer’s needs and the process of this method to assess the quality of educational services have been provided. In this study, by identifying the needs of students and determining the gap between expectations and perceptions based on SERVQUAL questionnaire at the University and estimating the relative importance of using the Kano model, firstly, by identifying the technical features secondly, estimating the relationship between the technical requirements and customers’ need in the third phase, finally, priority technical specifications are achieved. This research is practical in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection. The statistical population includes 12000 students studying at Shahid Bahonar University of Kerman. In this study, 372 people were selected using Cochran formula at 5% error level.
ملخص الجهاز:
بررسي کيفيت خدمات آموزشي دانشگاه شهيد باهنر کرمان با استفاده از رويکرد ترکيبي مدل کانو و QFD Evaluating the Quality of Educational Services of Bahonar University of Kerman Using the Combined Approach of Kano Model and QFD تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٣/١٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩٨/١١/٢٠ محمدعلي فرقاني مسعود رشيدينژاد سعيد گلشن سمانه دربندي مدل کانو، الزامات اساسي، انگيزشي و عملکردي مؤثر در رضايت مشتري را تعيين ميکند و ادغام اين مدل با مدل QFD باعث ميشود که تجزيه وتحليل و اولويت بندي نيازهاي مشتريان و الزامات فني بهتر انجام گيرد.
در اين پژوهش ، با مشخص کردن نيازمندي هاي دانشجويان و تعيين شکاف بين انتظارات و ادراکات بر اساس پرسشنامه سروکوال در دانشگاه شهيد باهنر کرمان و برآورد اهميت نسبي آنها با استفاده از مدل کانو در مرحله اول ، شناسايي مشخصه هاي فني در مرحله دوم ، برآورد رابطه ميان الزامات فني و نيازمنديهاي مشتريان در مرحله سوم و در نهايت اولويت مشخصات فني به دست ميآيد.
يافته ها در اين پژوهش ، با مشخص کردن نيازمنديهاي دانشجويان و تعيين شکاف بين انتظارات و ادراکات بر اساس پرسشنامه سروکوال در دانشگاه شهيد باهنر و برآورد اهميت نسبي آنها با استفاده از مدل کانو در مرحله اول ، شناسايي مشخصه هاي فني در مرحله دوم ، برآورد رابطه ميان الزامات فني و نيازمنديهاي مشتريان در مرحله سوم ، در نهايت اولويت مشخصات فني به دست آمد.