خلاصة:
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی (تحصیلات) بر تفکر سیستمیدر سازمان فرهنگی هنری شهرداری انجام گرفته که از حیث نوع کابردی و از نظر روش علمی در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی است.
روش پژوهش: پرسشنامه محقق ساخته از شش مولفه تحصیلات، سلسله مراتب سازمانی، هم پایانی- چندپایانی، وابستگی اجزا، ارتباط محیطی و کل نگری برخوردار است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مدل رگرسیونی تاثیر سرمایه فرهنگی بر تفکر سیستمیمعنی دار بوده و همچنین مدل عاملی رابطه بین متغیرها در نمونه مورد بررسی دارای برازش است. برای تعیین میزان پایایی هر یک از مولفهای تحقیق به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای مولفههای تحصیلات (87/0)، سلسله مراتب سازمانی (74/0)، چندپایانی - هم پایانی (79/0)، وابستگی اجزا (82/0)، ارتباط محیطی (75/0) و کل نگری (80/0) بدست آمده که نشان از پایایی ابزار اندازهگیری داشت.
نتیجهگیری: بنابراین مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری میتوانند با توجه به نتایج پژوهش حاضر در جذب و به کارگیری افراد تحصیل کرده و متناسب با شغل آنها بر میزان بهرهمندی از تفکر سیستمی در سازمان بیفزایند.
The aim of this study was to investigate the effect of cultural capital (education) on systemic thinking in the cultural and artistic organization of the municipality, which is a descriptive-survey research in terms of type of application and scientific method. The researcher-made questionnaire has six components of education, organizational hierarchy, co-termination, component dependency, environmental relevance and holism.Findings showed that the regression model of the effect of cultural capital on systemic thinking is significant and also the factor model of the relationship between variables in the sample has a fit. To determine the reliability of each research component by Cronbach's alpha method for the components of education (0.87), organizational hierarchy (0.74), multivariate - co-termination (0.79), component dependence (82) 0.), environmental correlation (0.75) and holistic (0.80) were obtained which showed the reliability of the measuring instrument.Therefore, the managers of the municipality's cultural and artistic organization can increase the benefit of systemic thinking in the organization according to the results of the present study in attracting and employing educated people and in proportion to their job.