خلاصة:
رقابت روزافزون صنعت خودرو در سطح جهانی در مواجه با موجهای صنعتی و فناوریهای نوین و بازارهای نوظهور نیاز به ارزش آفرینی درحلقههای زنجیره ارزش را امری گریز ناپذیر کرده است. بازار پر عطش خودرو در ایران با توجه به نسبت سرانه و نیاز به تطابق فناوری با نسلهای جدید خودرو و نیز رشد فزاینده شرکتهای دانش بنیان دراقتصاد دانش بنیان بیانگر اهمیت توسعه این همکاری دو جانبه در زنجیره ارزش خودرو میباشد. هدف این پژوهش طراحی مدل پارادایمی همکاری مشترک شرکتهای دانشبنیان و زنجیره ارزش خودروسازی با تمرکز بر حوزههای زنجیره تامین و توسعه محصول خودرو وتبیین راهبردهای مربوطه میباشد. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد بهره برده شده است. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل دادهها در مدل پارادایمی با توجه به درهم تنیدگی سیاستهای خودروسازان در زیست بوم ذی نفعان در مدل سه بعدی با رویکرد سیاستگذاری سازماندهی گردید. در بعد سیاست گذاری شناسایی روندهای آیندهپژوهانه نسلهای جدید خودرو در حوزه فناوریهای با سطح متوسط و بالا، بازنگری عمق ساخت داخل بر مبنای فناوری در برنامه 1404 در راستای تعیین نیازمندیهای خودروسازان در همکاری با شرکتهای دانش بنیان،... در بعد ساختاری ایجاد واحد دانش بنیانی در مراکز طراحی و توسعه و...، در بعد زیرساختی شبکه سازی دانشی در صنایع ملی، تدوین سند تحریم ستیزی، تاسیس رشته سیاستگذاری خودرو و... بهعنوان راهبردهای حاصله راهنمای این حوزه به شمار میروند.
The ever - increasing competition of world - level in car industry in the face of industrial waves and new emerging technologies and emerging market has forced the need for the creation of value chain inescapably. The attract market in iran due to the ratio of the per capita ratio and the need to adapt to technology with new generations of cars and the increasing growth of the knowledge based companies in the knowledge based economy shows the importance of developing this bilateral cooperation in the car value chain. The purpose of this study is to design the paradigmatic model of cooperation model between knowledge base organization and automobile value chain by focusing on supply chain and new product development and areas explanation the related strategies. The approach of this study is qualitative and is derived from the grounded theory. The results of the data analysis in the model has been organized according to the policy making approach in three dimensional model with regard to the interconnectedness of auto makers in all stakeholders environment. Identify trends the in the new generation of new cars in the area of medium and high technology, reviewing the internalization depth based on 1404 plan for knowledge base companies needs definition in policy point of view, knowledge based organization units creation in design and development centers … in structural point of view, in the infrastructure view, knowledge networking creation in national industry, sanction defensive plan explanation are as the guidance strategy for this field.