خلاصة:
مقاله حاضر به طراحی الگوی مطلوب ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان دوره ابتدایی پرداخته است. روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان را 15 نفر از صاحبنظران آموزش ابتدایی تشکیل میدهند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود، برای تحلیل دادهها، از تحلیل محتوای کیفی از نوع تفسیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی، در قالب سه زمینه کلی دانش، نگرش و توانش، و توسط چهار عنصر هدف، محتوا، روش و ارزشیابی انجام میگیرد. بر این اساس، دانش، نگرش و توانش در یک ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند و همچنین عناصر اشاره شده برنامه درسی مهارتهای زندگی در یک ارتباط چرخهای قرار دارند که از هدف شروع شده و به ارزشیابی ختم میشوند و نتایج حاصل از ارزشیابی به صورت بازخورد به تدوین و بازنگری اهداف میانجامد. همچنین الگوی طراحی شده نشان میدهد که دوره ابتدایی، دوره پایهریزی ساختار -شخصیتی، شکل گیری رشد عقلانی، اجتماعی و عاطفی و شخصیت آدمی و توسعه مهارتهای بنیادی و حرکتی است، بنابراین لازم است به برنامه درسی مهارتهای زندگی، ابعاد دانش، نگرش و مهارت به موازات هم و به طور یکسان مورد توجه قرار گیرند.
The present study seeks to design an optimal model for improving the life skills of elementary school students. This research was qualitative and phenomenological regarding the method. The participants in the present study were experts in the field of primary education, who were selected through purposive sampling. The interviews were conducted with 15 people until theoretical saturation was obtained in the data. The instrument used in the research was s semi-structured interview and data analysis was performed using qualitative content analysis of interpretive type. The findings indicated that life skills training to elementary students is done in the form of three general areas of knowledge, attitude and skills, and by four elements of purpose, content, method and evaluation. In addition, the findings showed that knowledge, attitude and ability have mutual relationships with each other. It was also mentioned that the elements of life skills curriculum are in a cyclical relationship that starts from the goal and ends with the content and then with the method and finally with the evaluation and the results. The result of the evaluation in the form of feedback leads to the formulation and revision of goals. Overall, the research findings showed that in teaching life skills to elementary school students. The designed model also indicated that the elementary school stage is the period of developing foundation for personality-structure, and formation of intellectual, social and emotional development and human personality and development of basic and motor skills, so it is necessary to curriculum life skills, knowledge dimensions, attitude and skills should be considered in parallel and equally.
ملخص الجهاز:
همچنين الگوي طراحي شده نشان ميدهد که دوره ابتدايي، دوره پايه ريزي ساختار -شخصيتي، شکل گيري رشد عقلاني، اجتماعي و عاطفي و شخصيت آدمي و توسعه مهارت هاي بنيادي و حرکتي است ، بنابراين لازم است به برنامه درسي مهارت هاي زندگي، ابعاد دانش ، نگرش و مهارت به موازات هم و به طور يکسان مورد توجه قرار گيرند.
جدول ٢: خرده مقوله هاي مربوط به مقوله محتوا خرده مقوله مقوله کلي تسهيل يادگيريهاي پايه و اساسي فاوا آشنايي با ابزارهاي فناورانه سواد فاوا رشد مهارت بهره گيري از فضاي مجازي آشنايي با فضاي مجازي و آموزش مزايا و معايب آن رشد نگرش به ذاته خوب يا بد نبودن فضاي مجازي پاسداشت ارزش هاي ملي- ميهني توانمنديهاي فرهنگي انتقال ميراث فرهنگي ارج گذاري مفاخر عشق به ارزش هاي بومي و ملي ارج نهادن به سرمايه ملي مسئوليت پذيري مسوليت مدني برنامه ريزي نظم و انضباط فردي و اجتماعي ارتقاي دانش مربوط به مسئوليت هاي افراد خانواده به يکديگر کنار آمدن با موقعيت هاي غيرقابل تغيير رعايت قوانين و مقررات پذيرش آراي ديگران هدفمداري مهارت هاي علم آموزي نحوه حل تعارض جستجوي دانش جديد شناخت استلزامات انجام حرفه هاي مختلف آگاهي از چگونگي تفکر يادگيري نحوه يادگيري رشد قوه تميز درست از نادرست سعه صدر رواني –اجتماعي رشد همدلي خودآگاهي مقابله با استرس گشودگي ذهن مقابله با ناکامي ٢-محتواي ارتقاي مهارت هاي زندگي دانش آموزان در دوره ابتدايي چگونه است ؟ در بعد محتوا نيز پس از کدگذاري اوليه و استخراج مفاهيم ثانويه ، تم هاي نهايي محتوا شناسايي شد که اين فرايند در قالب جداول مربوطه نشان داده شده است .
Need assessment about life skill training programs in Germanian, Journal school psycho, 4:281-294 Seevers, R.