خلاصة:
هدف از این پژوهش ترکیبی دو مرحلهای اکتشافی متوالی، طراحی برنامه درسی سازندهگرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. در مرحله اول با رویکرد کیفی و با واکاوی متون مختلف، به روش تحلیل مضمون دادهها استخراج شد سپس جهت ساخت شبکه مضامین و مدل برنامه درسی سازندهگرا با خبرگان و اساتید حوزه برنامه درسی مصاحبه به عمل آمد. مضمونهای احصایی از دادههای کیفی به صورت یک مدل آموزشی ارائه گردید. در مرحله دوم به روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقایسه شد. جامعه آماری در بخش کمی تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی پایه ششم ابتدایی شهرستان صحنه بود که به صورت خوشهای چند مرحلهای دو کلاس به عنوان نمونه انتخاب گردید. از آزمون محقق ساخته جهت سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره(یا یک راهه) نشان داد که برنامه درسی سازندهگرا موجب بهبود عملکرد یادگیرندگان در ابعاد محتوایی، شناختی و تحقیق علمی میشود.
The purpose of this study was a combination of two consecutive exploratory stages, designing a constructive curriculum and its effect on the academic performance of sixth grade elementary students in the course of experimental sciences. In the first stage, with a qualitative approach and by analyzing different texts, data was extracted by content analysis method. Then, in order to build a network of themes and a constructive curriculum model, interviews were conducted with experts and professors in the field of curriculum. Statistical themes of qualitative data were presented as an educational model. In the second stage, the students 'academic performance was compared with the control group of the students' academic performance using a Trial method using a pretest and posttest design. The statistical population was in the quantitative part of all primary school students in the sixth grade of Sahneh city, which was selected as a multi-stage cluster of two classes as a sample. Researcher-made test was used to measure academic performance. The results of multivariate (or one-way) analysis of covariance showed that a constructive curriculum improves learners' performance in terms of content, cognition and scientific research.
ملخص الجهاز:
به تصویر صفحه رجوع شود سازنده گرایی نظریه ای تشریحی دربارة یادگیری است که اظهار میدارد شاگردان از راه تعامل دانش پیشین خود با دانش جدیدی که در کلاس درس از منابعی مانند معلم ،کتاب های درسی و هم کلاسیهای خود دریافت میکنند به خلق معنا می - پردازند(شاه علی زاده ، دهقانی، بنیهاشم ، رحیمی، ١٣٩٤).
بحث و نتیجه گیری این پژوهش به منظور طراحی برنامه درسی سازنده گرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی انجام گرفت .
نتایج تحلیل بخش کمی پژوهش نشان داد که برنامه درسی سازنده گرا باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان در ابعاد محتوایی، شناختی و تحقیق علمی میشود نتایج این بخش با تعدادی از پژوهش ها همسو است از جمله : حیدرزادگان و همکاران (١٣٨٦)، فردانش و کرمی(١٣٨٧)، شیخ زاده و مهرمحمدی(١٣٨٣)، شیخ السلامی، کشاورزی و منصوری(١٣٩٦)، ابراهیمی، کوشک مهدی و همکاران (١٣٩٣)، کارشکی و همکاران ، (١٣٩٥)، لرد(١٩٩٧)، هرینگتون و الیور(٢٠٠٠)، بک و همکاران (٢٠٠٠)، کارال و ریسقلو(٢٠٠٩)، وسا و همکاران (٢٠١١)، بروکز(٢٠١٠)، تیاگی و ورما(٢٠١٣)، تونا(٢٠١٢)، اسلاوین (٢٠٠٦).
Relationship between constructivist learning environments and educational facility in science classrooms.
Comparing the effectiveness of behavioral learning models, knowledge-oriented, constructivis, and making changes in social attitudes oriented grade school students, Journal of science-research psychology, University of Tabriz, 5(17) [Persian].