خلاصة:
دین و پیوند آن با فرهنگ از نگاهی نو میتواند در تبیین جایگاه زنان در جامعه بررسی شود؛ به ویژه آنکه غالب متون دینی به دست مردان نگاشته شده و این تلقی مردانه از دین بر وضعیت زنان تاثیر نهاده است. در مطالعات فمینیستی، نگرشی جدید در خصوص بررسی نقش زنان در متون دینی، جهت احیای تجارب دینی زنانه شکل گرفت تا به این واسطه جایگاه زنان در جامعۀ دینی بهبود بخشیده شود. از اینرو، در مطالعات مسیحی نه تنها این موضوع در بازخوانی زنانه از عهد جدید مورد توجه قرار گرفت، بلکه در سایر متون دینی از جمله متون آپوکریفا نیز چنین کوششی فراگیر شد. در این زمینه، پژوهشگران بر این باور هستند که گرچه متون آپوکریفا اعتبار متون رسمی را نداشتهاند، به جهت روایتی متفاوت از جامعۀ صدر مسیحیت، از آنجایی که بازتاب دهندۀ تفکر بخشی از نخبگان آن روزگار هستند، از منظر علمی جهت مطالعۀ افکار و عقاید جامعۀ مسیحیت نخستین از اهمیتی خاص برخوردارند. در این متون چنین برمیآید که در میان زنان آن زمان، مریم مجدلیه شخصیتی جنجالی بوده است. با بررسی دیدگاه نویسندگان این متون، میتوان به الگوی مناسبی از تجارب دینی زنانه در آن دوره دست یافت. در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از بیان چگونگی رابطۀ مریم مجدلیه با عیسی مسیح نگرش جدیدی دربارۀ شخصیت مریم مجدلیه از نگاه زنانهنگر در چهار محوری که مورد توجه متفکران فمینیست قرار گرفته است، به دست میدهیم.
Religion and its nexus with culture in explaining the women’s status in society can be examined from a new perspective; in particular, the most religious texts are written by men and the status of women has been affected by the masculine perspective of these texts. In feminist studies, however, a new approach has evolved reviving the women’s role in religious experiences in order to improve their positions in religious communities. Hence, in Christian studies, feminine investigations were conducted not only in New Testament but also in other religious texts, including the Apocryphal books. Even though the apocryphal texts were not considered canonical, the scholars think that they are so important because they reflect the ideas and beliefs of some elite members of the early Christianity. By investigating the views of the authors of these texts, a better model of women's religious experiences in that period can be grasped, in particular with respect to Mary Magdalene and her controversial personality. The descriptive-analytical method of this article at first throws some light on Mary Magdalene’s relationship with Jesus, and then paints a new perspective with respect to her personality conforming to the feminists’ four axes.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش کوشش بر آن است به این پرسش ها پاسخ داده شود که در متون آپوکریفا رابطۀ عیسی مسیح با مریم مجدلیه چگونه بوده است ؟ از منظر نویسندگان این متون ، مریم مجدلیه چگونه شخصیتی داشته است ؟ و در نهایت ، آیا می توان مریم مجدلیه را با توجه به جایگاهش در این متون الگویی برای زنان مؤمن با نگرش فمینیستی دانست ؟ در این راستا، پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی ، پس از بررسی رابطۀ مریم مجدلیه و عیسی مسیح ، به بحث دربارٔە ویژگی های شخصیتی مریم پرداخته و در نهایت در صدد ارائۀ پاسخی فمینیستی در خصوص این شخصیت بر می آید.
همچنین ، در انجیل مریم ، گرچه این خود پطرس است که پیش قدم شده و از مریم می خواهد که آنچه را مسیح در نهان به او گفته ، برای همگان بازگو کند و حتی اقرار می کند که عیسی ، مریم را بیش از زنان دیگر دوست می - داشت ، اما در نهایت نسبت به سخنان مریم معترض شد و حتی او را تحقیر کرد [۱۱، ص ٥۲٦].
Isenberg, Wesley, (1990) “The Gospel of Philip”, The Nیg Hیmmیdi librیry in English, Edited by Jیmes M.
, (1990), “The Gospel of Mیry”, The Nیg Hیmmیdi librیry in English, Douglیs M.
Koester, Helmut, (1990), Pیgels, Elیine, “The Diیlogue of Sیvior”, Trیnslیted by Stephen Emmel, The Nیg Hیmmیdi librیry in English, Edited by Jیmes M.
Pیrrott, Douglیs, (1990) “Eugnostos the Blessed (111,5 یnd V,7) یnd The Sophiی of Jesus Christ (111,4 یn d BG 8502,5)”, The Nیg Hیmmیdi librیry in English, Edited by Jیmes M.