خلاصة:
زمینه و اهداف: : ادغام برنامهی درسی بهعنوان استراتژی مهم آموزشی در آموزش علوم پزشکی، اخیراً بسیار موردتوجه دانشکدههای پرستاری جهان قرارگرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران میباشد.
روش بررسی: این مطالعه تطبیقی در سال 1392 به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه میباشد. مجموعاً 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمعآوری دادهها، 5 مرحله اجرای استراتژی ادغام بر اساس چکلیست 29 سؤالی طراحیشده در مطالعه چنگیز و همکاران بود. اعتبار اسناد و مدارک جمعآوریشده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز بر اساس الگوی بردی انجام شد.
یافتهها: بر اساس نحوه پیادهسازی استراتژی ادغام، راهکارهای مناسب برای پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی پرستاری ایران بهصورت ادغام افقی- ادغام عمودی- ادغام از طریق مدل تدریس مشارکتی و یک نوع منحصربهفرد ادغام از طریق وجود هسته اصلی در تمامی دانشکدهها و در سطح دانشگاه میباشد.
نتیجهگیری: استفاده از تجربیات موفق دانشکدههای برتر پرستاری دنیا در پیادهسازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری، میتواند سبب ارتقای برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران گردد.
Background and Aims: Integration strategy is one of the most important sterategies that recently has used for improving quality of nursing curriculum. The aim of this study was to determine how to implement integration strategy in the curriculum of nursing America, Canada and Australia and suggested strategies for its operationalization in iran nursing curriculum.
Methods: This comparative study was done according to Beredy’s model: Description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The population was the documentation of world nursing colleges. The samples were totally top 10 colleges of 3 countries: USA, Australia, and Canada who were selected by purposive sampling. Inclusion criteria was applying integration strategy in B.A. nursing curriculum. In order to collect data, 5-step implementation of the integration strategy based on a list of 29 questions designed to Changiz et al study (2006). The validity of documents collected through internal cash and external criticism was investigated.Data analysis was performed according to Beredy’s model.
Results: Based on applying this strategy, proposed methods for applying integration strategy are vertical and horizontal integrative- integrative by collaborative teaching and particular integration by core in various colleges.
Conclusions: using the successful experiences of top nursing schools in the world to implement integration strategy in nursing curriculum, can improve the nursing curriculum in Iran.