خلاصة:
مقدمه: علیرغم وجود مدلهای متنوع توانمندسازی، هنوز مدل مناسبی برای دانشجویان علوم پزشکی ارائه نشده است. بدین لحاظ هدف این مقاله ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد دانشگاه ارزش آفرین بوده است.
روش کار: برای انجام این تحقیق علاوه بر مطالعه کتابخانهای، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مولفهها بهره گرفته شده است. سپس مدل مفهومی طراحی شده، به وسیله پرسشنامهای 66 گویه ای و در بین 384 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای استان کرمان و به صورت تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: مدل توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی و با رویکرد دانشگاه کارآفرین و ارزش آفرین طراحی و آزمون شد و با توجه به مقدار 696/0 = GOF، برازش بسیار مناسب مدل تایید شد.
نتیجهگیری: مدل برازش شده نشان داد که بیشترین تاثیر در بین عوامل مطروحه را عوامل محیطی زمینهای با ضریب تاثیر 522/0 بر توانمند سازی دانشجویان و به صورت غیر مستقیم دارد.
Introduction: Despite the existence of a variety of empowerment models, there is still no suitable model for medical students. In this regard, the purpose of this paper is to provide a model for medical students empowerment with an entrepreneurial university approach.
Methods: To do this research, in addition to documentary study, Fuzzy Delphi technique has been used to refine the factors and components. Then, a conceptual model was designed, and it was evaluated to use a 66-item questionnaire among 384 medical sciences students of Kerman province Universities in a simple random sampling. The aggregated data were tested using the structural equation model and smart PLS software.
Results: The model of empowerment of medical students and with the approach of establishment of entrepreneurship and value creation universities was designed and tested and according to value of GOF = 0.696, fit of the model has been approved.
Conclusions: The fitted model showed that the greatest influence among the factors is environmental factors with imact factor of 0.522 on student empowerment, and it effect is indirectly 3.