خلاصة:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی مدل یابی روابط ساختاری بین باورهای معرفت شناختی با میانجیگری راهبردهای یادگیری بر اضطراب زبان انگلیسی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه اول شهرستان بابل انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری را شامل دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه اول شهرستان بابل تشکیل دادند. در این پژوهش، تعداد 260 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل، پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر، پرسشنامه اضطراب کلاس زبان انگلیسی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد بودند.
نتایج: یافتهها نشان داد بین باورهای معرفت شناختی با اضطراب زبان انگلیسی رابطه مثبت و بین راهبردهای یادگیری با اضطراب زبان انگلیسی رابطه معکوس معناداری وجود دارد. همچنین مدل پژوهش تایید شد و به طور کلی 30 درصد از اضطراب زبان انگلیسی توسط باورهای معرفت شناختی، راهبردهای یادگیری زبان قابل تبیین است.
نتیجهگیری: این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و الگوهای شناختی در فرایند یادگیری زبان دوم تاکید می نماید و به نحوی که انتخاب راهبرد یادگیری شناختی می تواند سبب کاهش اضطراب تجربه شده گردد و نهایتا منجر به بهبود وضعیت یادگیری شود.
Introduction :The purpose of this study was to investigate the modeling of modeling structural relationships between epistemological beliefs and mediating learning strategies on the English language anxiety of third-year high school girl students in Babol.
Methods:Correlation research was based on structural equation modeling. The statistical population consisted of 3rd grade high school girl students in Babil city. In this research, 260 people were selected using cluster random sampling. Data collection tools included Schumer epistemological beliefs questionnaire, English language class anxiety questionnaire and Oxford language learning strategies questionnaire.
Results:The results showed that there is a positive relationship between epistemological beliefs and English anxiety and there is a significant reverse relationship between learning strategies and English anxiety. The research model was also confirmed and, in general, 30% of the English anxiety was explained by epistemological beliefs, language learning strategies.
Conclusions: The results of this study emphasize on the necessity of the role of cognitive beliefs and patterns in the process of learning the second language and so that the choice of cognitive learning strategy can reduce the experience of anxiety and ultimately lead to improved learning status.