خلاصة:
مقدمه: وجود افراد مختلف از اقوام متفاوت در کشورهای چند فرهنگی، تفاوت در نوع دیدگاهها و نحوهی زندگی آنها را به دنبال خواهد داشت، پس یکی از مسائل مهم در اینگونه جوامع، ایجاد تعامل بین اقوام و گروههای گوناگون است. در این میان بررسی مبانی ارزششناسی آموزش همزیستی برای تبیین بهتر آموزش همزیستی در کشورهای موردمطالعه ضروری است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به شیوههای آموزش همزیستی در اینگونه جوامع برای ارائهی راهکار به آموزشوپرورش ایران است.
روشها: روش رسیدن به این شیوهها مطالعهی تطبیقی آموزشوپرورش کشورهای چند فرهنگی است. روش پژوهش، روش جرج بردی است که در چهار مرحلهی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت میگیرد. ابزار پژوهش فیش بوده و چون روش مطالعه، کیفی است، نمونهگیری انجام نشده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد، برخی از مبانی ارزش شناختی آموزش همزیستی عبارتاند از آزادی عقیده و فکر و همچنین حفظ کرامت انسانی. دو کشور چین و کانادا اهمیت قابل قبولی برای آموزش همزیستی قائل هستند. همچنین روشهای متنوعی برای آموزش همزیستی در این دو کشور وجود دارد که بر تعامل بین افراد و گروههای کلاسی استوار هستند. نهایتا اینکه برخی از روشهای آموزش همزیستی در کشورهای چین و کانادا وجود دارد که باملاحظهی فرهنگ غالب کشور ایران میتوان از آنها جهت آموزش همزیستی استفاده نمود.
نتیجهگیری: از نتایج حاصل از پژوهش میتوان به این دریافت رسید که ضمن توجه به بافت فرهنگی هر کشور میتوان روشهای تربیتی مختلف را در برنامه درسی کشورهای مختلف جستجو کرده و از آن برای بهبود آموزشوپرورش کشورها استفاده کرد.
Introduction: The different people from different groups in multicultural countries will lead to differences in their views and their way of life, so one of the important issues in such societies is the creation of interactions between different groups. In this regard, the study of the Axiology foundations of co-existence education is necessary to better explain the coexistence education in the studied countries. The aim of this study is to achieve the methods of coexistence education in such communities to provide a solution to Iran's education
Methods: The way for achieve to this methods is a comparative study of the education of multicultural countries. The method of research is George Brady's method, which is carried out in four stages of description, interpretation, neighborhood and comparison.
Results: The results of the research show that some the Axiology foundations of co-existence education are: freedom in opinion and thought and maintaining human dignity. coexistence education is important for China and Canada education. There are also a variety of ways to learn about coexistence in these two countries that based on the interaction between class members and groups. Finally, there are some ways for coexistence education in the China and Canada that by considering the dominant Iranian culture, they can be used for coexistence education in Iran.
Conclusions: From the results of the research it can be seen that considering the cultural context of each country, different educational methods can be searched in the curriculum of different countries and used to improve the education of countries.