خلاصة:
مقدمه: اخلاق حرفهای موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که اکثر حرفهها از جمله حرفه تدریس نیز، به دلیل اقتضائات ویژهای که دارد، نیازمند تدوین منشور اخلاق حرفهای مخصوص به خود هستند. این مطالعه با هدف تعیین رابطهی بین اخلاق حرفهای و مولفههای آن (ویژگیهای شخصیتی، دانش تخصصی، روشهای تدریس، دانش روانشناختی، ارزشیابی استاندارد و قوانین آموزشی) با کیفیت تدریس در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد.
روشها: از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تحصیل هستند، به تعداد 974 نفر بودند. حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 175 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اخلاق حرفهای تدریس نجفی و همکاران (1393) و کیفیت تدریس سراج (2002) بود. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) انجام شد.
یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین اخلاق حرفهای و کیفیت تدریس اساتید رابطه معناداری وجود دارد (01/0> p، 438/0=r) معنادار میباشد. به عبارت دیگر هر چه میزان اخلاق حرفهای در استادان بالاتر باشد، به احتمال بیشتری کیفیت تدریس آنها نیز بالاتر خواهد بود. نتایج معادله رگرسیونی نیز نشان داد که اخلاق حرفهای قدرت پیشبینی کنندگی کیفیت تدریس را دارد (مقدار پیش بینی 348/0)، به این معنا که در صورت ثابت بودن سایر شرایط با افزایش یک واحد در اخلاق حرفهای، کیفیت تدریس به اندازه 438/0 افزایش خواهد داشت.
نتیجهگیری: اخلاق حرفهای استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش کیفیت تدریس آنها را تحت تاثیر قرار میدهد، بنابراین رعایت ملزومات حرفهای و اخلاقی اساتید در میزان کیفیت تدریس و اثربخشی یادگیری بهتر و موثرتر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش موثر است.
Introduction: Nowadays, the professional ethics has been very much taken into consideration, so that most professions including teaching, for its particular demands, should have a professional ethics code. The current study aimed to investigate the predictive role of professional ethics in professors' teaching quality of Medical Sciences University; Army-Iran.
Methods: The present study was a descriptive-correlational method and the statistical population consists of all medical sciences university students (979 people), Army-Iran, in 2017-2018 Iranian academic year. The size of sample were, 175 subjects, selected in accordance with Kerjesi & Morgen sampling table using stratified sampling method. The research tools were Najafi et al. Teaching Professional Ethics Questionnaire (2013) and Seraj Teaching Quality method (2002). Data analysis was done through two levels: descriptive (mean and standard deviation) and inferential (Pearson correlation and regression analysis) using SPSS software.
Results: Pearson correlation results showed that there was a meaningful relation between professional ethics and teaching method (r=0.438, p
Conclusion: Based on the findings of this study, the professional ethics of the professors of medical sciences university affects their teaching quality, So observing professional and ethical requirements will have an effective- learning influence and teaching quality among the students in this university.