خلاصة:
زمینه و هدف: با توجه به همهگیری ویروس کرونا و ایجاد چالش در جهان، سازمانها نیز دستخوش تغییرات گردیده و پذیرش دورکاری یکی از مهمترین چالشهای پیش روی کارکنان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته کارکنان در دوران وقوع این بیماری فراگیر میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با هدفی اکتشافی است که رویکرد پدیدارشناسی را اتخاذ نموده است. جامعه مورد بررسی این پژوهش شامل کارکنان بخش دولتی و خصوصی است که متأثر از شیوع پاندمی کووید 19 و پیامدهای آن مانند فاصلهگذاری اجتماعی ملزم به انجام بخش عمدهای از امور شغلی خود از طریق دورکاری گردیدهاند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 47 نفر از افراد جامعه مورد مطالعه، مصاحبه صورت گرفت. یافتههای پژوهش با استفاده از فرایند تأیید یافتهها توسط مشارکتکنندگان اعتبارسنجی شد.یافتهها: نتایج پژوهش در قالب سه تم اصلی و ده تم فرعی دستهبندی شدند. تمهای اصلی پژوهش عبارتند از: عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل سازمانی. سطح فردی شامل آسیبهای جسمی و روانی، تغییرات روانی و اجتماعی و یادگیری و رشد فردی میباشد. سطح خانواده نیز دربرگیرنده فرصت بهبود روابط خانوادگی، چالشهای خانوادگی و تابآوری مالی میباشد. زیرساخت دورکاری، ادراکات شغلی، مدیریت دورکاری و نگرش/ضرورتهای کاری جدید نیز در تم سطح سازمانی قرار گرفتند.نتیجهگیری: با توجه به نوظهور بودن وقوع همهگیری کرونا، سیر مطالعاتی پیرامون پیامدهای آن در حوزه دورکاری نیز در مراحل اولیه توسعه خود میباشد. با این وجود عوامل استخراج شده، فعالیتهای کارکنان را تحت تأثیر داده و توجه به آنان برای پیشبرد فعالیتهای کارکنان امری ضروری است.
Background & Purpose: Due to the epidemic of Corona virus and creating challenges in the world, organizations have also changed, and accepting remote-working is one of the most important challenges facing employees. The purpose of this study is to investigate the lived experience of employees during the existence of this pervasive disease.Methodology: This study is qualitative research with an exploratory goal adopting a phenomenological approach. The study population included employees affected by the outbreak of the Covid 19 pandemic and its consequences such as social distancing, who were required to do most of their work through remote-working. 47 members of the study population were interviewed using purposive sampling.Findings: The research results were classified into three main themes and ten sub-themes. The main themes of the research are individual factors, family factors, and organizational factors. The individual-level includes physical and mental injuries, psychological and social changes, and learning and personal development. The family level also contains opportunities to improve family relationships, family challenges, and financial resilience. Remote-working infrastructure, job perceptions, remote-working management, and attitude/needs new work were also addressed to the organizational level.Conclusion: Due to the emergence of corona epidemics, the study of its consequences in the field of remote-working is also in the early stages of development; however, the extracted factors affect the activities of employees, and it is necessary to pay attention to them to promote the activities of employees.