خلاصة:
مقدمه : زمینه و اهداف: شایستگی فرهنگی به عنوان جزء اصلی و اساسی از حرفه گرایی، در حوزه علوم پزشکی به دلیل تنوع فرهنگی مراجعین جایگاه منحصر به فرد و ویژهای را دارا است. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درسی تجربه شده در توسعه شایستگی فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.
روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده، که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب دانشکده 366 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی تجربه شده محمدی و ملتجی (1391) و پرسشنامه محققساخته شایستگی فرهنگی، بود که پس از محاسبه روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفته شد.
یافته ها: یافتهها نشانداد که: 1- کیفیت برنامه درسی تجربهشده بالاتر از معیار میانگین و پایینتر از حد مطلوب میباشد.2- شایستگی فرهنگی، در سه بعد (آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی و مهارت فرهنگی) بالاتر از معیار میانگین و بعد (مواجهه فرهنگی) پایینتر از معیار میانگین و همه ابعاد شایستگی فرهنگی پایینتر از حد مطلوب میباشند. 3- بین عناصر برنامه درسی تجربهشده و شایستگی فرهنگی (آگاهی، دانش و مهارت) رابطه معنیداری وجود دارد. 4- عناصر برنامه درسی تجربهشده (محتوا، تکلیف، کیفیت و هدف)، پیشبینی کننده معنیدار و ارزشیابی پیش بینی کننده غیرمعنی دار شایستگی فرهنگی میباشند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، میتوان با طراحی برنامه درسی با کیفیت در همه ابعاد و عناصر شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان به بالاترین میزان دانش فرهنگی، آگاهی فرهنگی و مهارت فرهنگی دست یابند و با ارائه تکالیف مناسب و گروهی باعث بهبود عملکرد مواجهه فرهنگی در دانشجویان شد.
Context and goals: cultural competence is considered as the main and basic component of professionalism and has unique and special place in the medical sciences due to the cultural diversity of its clients. The goal of this research was surveying of the effectiveness of the experienced curriculum in developing of students’ cultural competency in Shiraz University of Medical Sciences.
Methods: The research method used was descriptive - correlational. The population of this research consisted of all students of Shiraz University of Medical Sciences. Among them, 366 participants were selected by stratified random sampling method based on the faculty. The research tools consisted of the experienced curriculum effectiveness questionnaire of Mohammadi and Moltaji (1391) and a researcher-made cultural competency questionnaire, which used after evaluating the validity and reliability.
Findings: 1- The quality of the curriculum experienced is above Mean and is below the optimal level. 2- Cultural competency in the three dimensions of cultural awareness, cultural knowledge, and cultural skill is higher than the Mean and the cultural encounters dimension is below the Mean criterion and all dimensions of cultural competency are lower than the desired level. 3- There is a significant relationship between experienced curriculum and cultural competency (awareness, knowledge, skill). 4- Elements of experienced curriculum (content, duty, quality and goals) are significant and evaluation is non-significant predictor for cultural competency.
Result: According to the results, it would be possible to create a situation for students to achieve the highest level of cultural awareness, cultural knowledge and cultural skill with designing a high quality curriculum in any dimension and items and improving students’ cultural exposure performance by providing appropriate and group assignments.