خلاصة:
در طول سال های اخیر اهمیت بحث مسئولیت اجتماعی، روز به روز بیش تر شده است؛ به طوری که امروزه از آن به عنوان یک اولویت اصلی برای سازمان ها یاد میکنند، باید خاطرنشان ساخت که جنبه نامشهود اقتصاد بر پایه سرمایه فکری بنیان نهاده شده و ماده اولیه و اصلی آن، دانش و قابلیت یادگیری می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت که امروزه مدیریت سرمایه های فکری، سازمان ها و نهادها را به موفقیت های بیش تری در افقهای آینده بازارهای رقابتی و اعتباری نایل خواهند ساخت به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرمایه فکری و اسلامی با مسئولیتپذیری اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور، برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. فرضیههای پژوهش نیز با استفاده از نمونهای متشکل از ۱۳۷ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که بین سرمایه فکری و اسلامی با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The present study seeks to investigate the relationship between intellectual and Islamic capitalism and social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange. For this purpose, multivariate regression model was used to test the hypotheses. The research hypotheses have been analyzed using a sample consisting of 137 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 1392 to 1398. The findings indicate that there is a positive and significant relationship between intellectual and Islamic capital and corporate social responsibility.
ملخص الجهاز:
به عبارت ديگر ميتوان گفت که امروزه مديريت سرمايه هاي فکري، سازمان ها و نهادها را به موفقيت هاي بيش تري در افق هاي آينده بازارهاي رقابتي و اعتباري نائل خواهند ساخت به همين دليل هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين سرمايه فکري و اسلامي با مسئوليت پذيري اجتماعي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ميباشد.
يافته هاي به دست آمده حاکي از آن است که بين سرمايه فکري و اسلامي با مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
سرمايه فکري شامل سه بعد: سرمايه انساني، سرمايه ساختاري و سرمايه ارتباطي است ، سرمايه انساني تحت عنوان دانش فردي، مهارت ها، تواناييها و تجارب موجود در کارکنان يک سازمان براي خلق ارزش و حل کردن مسائل سازمان 1 Corporate social responsibility 2 Sandho and Kapoor 3 Nuryaman 4 Jha and Cox 5 Weber and Weber 6 Vogt 7 Sandhu 8 Intellectual capital تعريف شده است .
بنابراين با توجه به مطالب بيان شده فرضيه اول پژوهش حاضر پاسخ به سوال زير مي باشد: آيا بين سرمايه فکري و مسئوليت پذيري اجتماعي رابطه معناداري وجود دارد؟ اسلام دين زندگي است ، تعاليم و احکام حيات بخشي را براي انسان فراهم کرده و هيچ يک از ابعاد اجتماعي و فردي حيات بشري از آموزه هاي آن تهي نيست .
بهمئي و همکاران (١٣٩٨) در بررسي رابطه سرمايه فکري و مسئوليت پذيري اجتماعي با رفتار اخلاقي اعضاي هيأت علمي نشان دادند که ارتباط معناداري بين مولفه هاي تحقيق وجود دارد، داده هاي مورد نياز در اين پژوهش به روش سرشماري از ٧٨ نفر تهيه شدند.