خلاصة:
این پژوهش با هدف طراحی چارچوب برنامه درسی شایستگیمحور در رشتهی مهندسی فناوری اطلاعات انجام شد. پژوهش از نظر طرح جزء پژوهشهای کیفی از نوع مطالعهی موردی بود. مشارکت کنندگان بالقوهی پژوهش، 15 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاههای استان فارس در حوزه فناوری اطلاعات و نیز 12 نفر ازکارفرمایان بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از دو ابزار"بررسی اسناد" و "مصاحبه نیمه ساختار یافته " استفاده گردید. با روش همسو سازی، اعتبارپذیری دادهها تایید شد. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در ادامه، کدگذاری دادهها برای شناخت عوامل، ملاکها و نشانگرهای الگو انجام شد. به کمک مصاحبه، دادههای کیفی اولیه حاصل گردید و از معیارهای اعتبارسنجی دادههای کیفی برای سنجش اعتبار اولیه دادهها استفاده شد. به کمک روش تحلیل مضمون چهارچوب اولیه مدل شکل گرفت و بر اساس نتایج به دست آمده، ابعاد و مولفهها در یک مضمون فراگیر، جای گرفتند. مهمترین یافتههای پژوهش عبارت بودند از: چارچوب پیشنهادی مناسب برای آموزش مهندسی فناوری اطلاعات را میتوان در قالب چهار شایستگی کلی: فنی، رفتاری، زمینهای و ادراکی ارایه نمود. نتایج این مطالعه میتواند در طراحی و تدوین برنامه درسی مهندسی فناوری اطلاعات مورد توجه برنامهریزان قرار گیرد.
This research was conducted with the aim of designing a competency-based curriculum in the field of Information Technology Engineering. The research was a case study in terms of qualitative research component design. The potential research participants included 12 faculty members in Fars province universities in the field of information technology and 15 employers who were selected through purposive sampling. The research data were collected using two tools: "Document review" and "Semi-structured interview". The data validation was confirmed by matching method and data analysis method was used to analyze the data. In the following, data coding was performed to identify factors, criteria and model markers. Initial qualitative data were obtained through interviews and qualitative validation measures were used to measure the initial validity of the data. Using the method of analysis of the content, the framework of the model was formed and, based on the results, dimensions and components were embedded in a comprehensive theme. The most important findings of the research were: The proposed framework for teaching IT education can be presented in four general competencies: technical, behavioral, context and perceptual. The results of this study can be considered by planners in the design and development of an IT engineering curriculum.
ملخص الجهاز:
طراحي چارچوب برنامه درسي شايستگيمحور در رشته ي مهندسي فناوري اطلاعات ؛ مطالعه ي موردي کيفي Competency-based Curriculum in the Field of Information Technology Engineering: A Qualitative Case Study تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٥/١، تاريخ ارزيابي: ١٤٠٠/٤/٣١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١١ دکتر سعيد احمدي ١ Dr. S.
Ahmadi Abstract: This research was conducted with the اين پژوهش با هدف طراحي چارچوب برنامه aim of designing a competency-basedدرسي شايستگيمحور در رشته ي مهندسي فناوري اطلاعات curriculum in the field of InformationTechnology Engineering.
بر مبناي اين ديدگاه ، اين مطالعه ، بررسي عوامل مؤثر بر آموزش فناوري اطلاعات و نيز طراحي چارچوب برنامه درسي شايستگيمحور را در دستور کار خود قرار داده است .
Touma چارچوب برنامه درسي شايستگيمحور در رشته ي مهندسي فناوري اطلاعات ، موارد زير را مورد توجه قرار ميدهد: توجه به نياز بازار کار در برنامه هاي درسي، آماده نمودن دانش آموختگان براي کار در گروه هاي کاري تخصصي، ايجاد تفکر نظام مند و خلاق در فراگيران ، به کارگيري روش هاي نوين تدريس و فراگير محور، توجه به ارزشيابي واقع بينانه و مستمر، همکاري و مشارکت همه افراد ذينفع در تدوين برنامه هاي درسي.
نتايج اين پژوهش نشان داد که در چارچوب کيفي برنامه درسي شايستگيمحور در رشته مهندسي فناوري اطلاعات ، براي رشد و بالندگي شايستگي علمي دانشجويان فناوري اطلاعات در دانشگاه ها، چهار بعد شايستگي بايد مورد توجه قرار گيرد که عبارتند از: ١) شايستگي فني: به توصيف اجزاي بنيادين شايستگي دانش آموختگان مي - پردازد.