خلاصة:
سازگاری اجتماعی مانند رشد جسمی، عاطفی و عقلی یک کمیت پیوسته است و به تدریج به کمال می رسد و در طول زندگی به طور طبیعی و در برخورد با تجربه ها حاصل می شود. با سپری شدن دوران کودکی و ورود به دوران نوجوانی، رشد روانی اجتماعی از تحول ساده به تحول عمیق و کیفی تبدیل می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش اجتماعی و - امیدواری با سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه پسر در سال 2044 می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه پسر منازل سازمانی لویزان برابر 054 بودند، انتخاب و تعداد نمونه برابر 143 نفر براساس فرمول کوکران تعیین شدند. جهت جمع آوری از پرسشنامه سازگاری اجتماعی پی کل و ویسمن ) 2888 (، پرسشنامه امیدواری سیمپسون 2888 ( و پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو ) 2886 ( استفاده شد. روش تجزیه وتحلیل داده ها؛ از تحلیل رگرسیون و (ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار Spss استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که در کلیه مولفه های امیدواری و هوش =4/ اجتماعی در سطح اطمینان 85 درصد معنادارمی باشد ) 45 pvalue ( و به ترتیب 62 و 30 درصد تغییرات سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه پسرکوی لویزان مستقر در شهر تهران وابسته به مولفه های امیدواری و هوش اجتماعی میباشد. این نتایج نشان می دهد که بیشترین متغیر امیدواری دانش آموزان متوسطه پسر کوی لویزان مستقر در شهر تهران مربوط به حوزه اجتماعی می باشد.
Social adjustment, such as physical, emotional, and intellectual development, is a continuous quantity and is gradually perfected, and is achieved naturally throughout life and in dealing with experiences. With the passage of childhood and adolescence, psychosocial development changes from simple to profound and qualitative. The purpose of this study was to investigate the relationship between social intelligence and hope with social adjustment of male high school students in 2044. The statistical population of this study included 054 high school students in Lavizan organizational houses. The sample size was 143 based on Cochran's formula. For collection, Peykle and Wisman 2888 social adjustment questionnaire, Simpson 2888 hope questionnaire (Tromso social intelligence questionnaire) 2886 (data analysis method), regression analysis and Pearson correlation coefficient in Spss software were used. Data analysis showed that in all components of hope and intelligence = 4 / social at the level of 85% confidence is significant (45 pvalue) and 62 and 30% changes in social adjustment of Lavizan boy high school students based in Tehran, respectively. These results show that the most variable of hope of high school students in Lavizan dormitory based in Tehran is related to social sphere.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه هوش اجتماعي و اميدواري با سازگاري اجتماعي دانش آموزان متوسطه پسر(مطالعه موردي: منازل سازماني لويزان ) 1 اميد مراغه 2 مهدي روح الاميني چکيده سازگاري اجتماعي مانند رشد جسمي، عاطفي و عقلي يک کميت پيوسته است و به تدريج به کمال مي رسد و در طول زندگي به طور طبيعي و در برخورد با تجربه ها حاصل مي شود.
فرد زماني از سازگاري بهره مند است که بتواند ميان خود و محيط اجتماعي اش رابطه اي سالم برقرار و انگيزه هاي خود را ارضا کند، در غير اين صورت او را ناسازگار قلمداد 1 - Graham 2 - Schulte 3 - Jacobs 4 - Gao 5 - Meng مي کنيم .
جدول ٢- شاخص هاي مرکزي و پراکندگي متغيرهاي پژوهش متغيرها تعداد کمينه بيشينه ميانگين انحراف (رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسي رابطه بين هوش اجتماعي و اميدواري با سازگاري اجتماعي از آزمون هاي ضريب همبستگي گشتاوري پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده شد.
بررسي طبيعي بودن توزيع داده هاي مربوط به متغيرهاي تحقيق در جدول (٣) نتايج آزمون فرض نرمال بودن مؤلفه هاي هوش اجتماعي، اميدواري و سازگاري اجتماعي پژوهش ارائه شده است .
همانطور که گفته شد؛ بين هوش اجتماعي با سازگاري اجتماعي دانش آموزان متوسطه کوي لويزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
٢- از آنجا که در اين تحقيق به مطالعه ، بررسي هوش اجتماعي و اميدواري با سازگاري اجتماعي دانش آموزان متوسطه پسر کوي لويزان مستقر در شهر تهران ، پرداخته است .