خلاصة:
گستردگی مسائل فلسفه سیاسی اسلام از دیدگاه مقام رهبری، هر نگارنده ای را با مشکل انـتـخـاب مـواجـه مـی کـنـد.
آوردن هـمـه مـسـائل در یک مقاله، غیر مقدور و نامناسب می نماید؛ گـزیـنـش هـم نیازمند ملاکی برای ترجیح برخی بر
برخی دیگر است . نگارنده در این مـقـاله کـوشـیـده تـا مـسـائل فلسفه سیاسی را بر سه محور اساسی متمرکز کند، با این
تـصـور کـه بـتـوانـد مـسـائل اسـاسـی و کـلان را مـطـرح نـمـایـد. ایـن مـسائل عبارتند از: ١. مسئله فرد و جامعه ٢. مسئله
قدرت سیاسی ٣. مسئله حکومت اسلامی. اما بـا عـنـایـت بـه ابـهـامـاتـی کـه در مـفـهـوم (فـلسـفـه سـیاسی اسلام)
ممکن است به ذهن خـوانـنـدگـان مـحـتـرم خـطـور کند، ترجیح داد که در آغاز نوشتار، چیستی فلسفه سیاسی اسلام از
دیدگاه مقام معظم رهبری را به اختصار مورد توجه قرار دهد.
ملخص الجهاز:
اما بـا عـنـايـت بـه ابـهـامـاتـي کـه در مـفـهـوم (فـلسـفـه سـياسي اسلام ) ممکن است به ذهن خـوانـنـدگـان مـحـتـرم خـطـور کند، ترجيح داد که در آغاز نوشتار، چيستي فلسفه سياسي اسلام از ديدگاه مقام معظم رهبري را به اختصار مورد توجه قرار دهد.
يکايک انسانها و افرادي که در جامعه و نظام توحيدي زندگي مي کنند، روش تفکرشان ، رفتارشان با برادرانشان ، رفتارشان با همه انسانها، رفتارشان با زندگي شخصي خـودشـان وضعيتي دارد جدا از وضعيت مردمي که در نظامهاي مادي زندگي مي کنند: با خدا زندگي مي کنند، از خدا مي خواهند، به خدا عشق مي ورزند، از خدا مي ترسند، به خدا پناه مـي بـرنـد، خود را بنده خدا مي دانند، به بندگان خدا احساس مهر و عطوفت مي کنند، به بـنـدگـان خـدا سـتـم نـمـي کـنـنـد، بـه آنـها حسد نمي ورزند، به آنها نمي خواهند حرص بـورزنـد، و هـمـه اخلاقيات فاضله اي که در کتب اخلاق ذکر شده است ناشي از ايمان به خـدا اسـت و پايه اخلاق اسلامي ايمان به خدا است .
بـنـابراين در اين فلسفه سياسي (اعتقاد به خدا و به توحيد مبناي ساخت اجتماعي جامعه اسـلامـي اسـت و هـمـه مـسائل اجتماعي بايد از اين چاشني اساسي بهره مند باشد) و جـامـعـه بـر اساس اسلام اداره شود.
بـا وجـود حـکـومـت پـيـامـبـر(ص ) امـکـان تـشـکـيـل حـکـومت توسط امام (ع ) وجود ندارد، چون امام جانشين پيامبر است و با وجود حکومت مـعصوم حکومت و ولايت فقيه تشکيل نمي شود اما مفهوم ولايت که در انديشه مقام معظم رهبري ويژگي هاي خاصي دارد وجه مشترک همه سطوح مي باشد.