خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت (تخصصی) بر عملکرد شغلی از دیدگاه کارکنان فنی – مهندسی شهرداری شیراز بود. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان فنی-مهندسی شهرداری شیراز بود که تعداد کل آنها برابر با200 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 000 نفر انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه عملکرد شغلی که توسط ادبی(1383) تهیه گردیده، استفاده شد. برای سنجش روایی این ابزار از روایی صوری محتوا استفاده شده است و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0/075برآورد گردید. داده های حاصل با استفاده از جداول توزیع فراوانی و آزمون مجذورخی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که دوره های آموزش ضمن خدمت (تخصصی) در شهرداری شیراز بر عملکرد شغلی کارکنان فنی – مهندسی در ابعاد علاقه و رضایت شغلی، کارایی، همکاری و مشارکت گروهی، افزایش سطح اطلاعات و استفاده از تکنولوژی های نوین اطلاعاتی تاثیر مثبت داشته است
ملخص الجهاز:
يافته هاي حاصل از اين مطالعه نشان داد که دوره هاي آموزش ضمن خدمت ( تخصصي ) در شهرداري شيراز بر عملکرد شغلي کارکنان فني – مهندسي در ابعاد علاقه و رضايت شغلي ، کارايي، همکاري و مشارکت گروهي ، افزايش سطح اطلاعات و استفاده از تکنولوژي هاي نوين اطلاعاتي تاثير مثبت داشته است .
مقدار معناداري با توجه به سطح معني داري مشاهده شده از جدول شماره ١ براي فرضيه اول (٠,٠٠٠)، مشاهده مي شود که کمتر از ٠,٠٥ است و در نتيجه ، فرض صفر (دوره هاي آموزش ضمن خدمت موجب ايجاد علاقه بيشتر در کارکنان فني-مهندسي شهرداري شيراز نسبت به مشاغل خود نشده است .
مقدار معناداري با توجه به سطح معني داري مشاهده شده از جدول شماره ٢ براي فرضيه دوم (٠,٠٠٠)، مشاهده مي شود که کمتر از ٠,٠٥ است و در نتيجه ، فرض صفر (دوره هاي آموزش ضمن خدمت موجب افزايش کارايي کارکنان فني-مهندسي شهرداري شيراز نشده 48 است .
مقدار معناداري با توجه به سطح معني داري مشاهده شده از جدول شماره ٣ براي فرضيه سوم (٠,٠٠٠)، مشاهده مي شود که کمتر از ٠,٠٥ است و در نتيجه ، فرض صفر ( دوره هاي آموزش ضمن خدمت در ايجاد روحيه همکاري و مشارکت کارکنان فني – مهندسي شهرداري شيراز براي انجام کارها و فعاليت هاي سازمان موثر نبوده است .
مقدار معناداري با توجه به سطح معني داري مشاهده شده از جدول شماره ٤ براي فرضيه چهارم (٠,٠٠٠)، مشاهده مي شود که کمتر از ٠,٠٥ است و در نتيجه ، فرض صفر ( دوره هاي آموزش ضمن خدمت موجب افزايش سطح اطلاعات کارکنان فني – مهندسي شهرداري شيراز نسبت به مشاغل خود نشده است .