خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی اثرات سیاست تراکم ساختمانی بر فضاهای شهری با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با روش تحلیلی انجام شده است، نتایج این تحقیق تصدیقکننده دیگر تحقیقات صورت گرفته مرتبط با عنوان تحقیق بودند بدین صورت که اعمال این سیاست در نظام برنامهریزی شهری دارای ابعاد متفاوت (مثبت و منفی) است که هر کدام از این ابعاد پیامدهایی برای فضاهای شهری دارد، پیامدهایی چون کاهش هزینههای شهری و در کنار آن ازدحام و شلوغی شهری حاصل از این سیاست در فضاهای شهری دیده میشود.
ملخص الجهاز:
(عزیزی، 1382، ص 263) جنبۀ زیستمحیطی تراکم بطور کلی نشأت گرفته از تقابل میان محیط طبیعی و پدیدۀ شهرنشینی، توسعۀ فیزیکی شهرها برپایۀ اتومبیل میباشد این اثرات هنگامی که به محدودیتهای منابع طبیعی مانند محدودیتهای زمین، آب، سوخت و سایر عناصر توجه شود به مسایلی پیچیده تبدیل خواهد شد اگر چه تخریب طبیعت نتیجۀ اجتنابپذیر توسعۀ شهری است که هر دو الگوی تراکم و تراکم زیاد در آن نقش دارند اما نظریات طرفداران این دو الگو با یکدیگر متفاوت است طرفداران نظریۀ شهر فشرده بر این باورند که شهرها راهی مناسب برای رسیدن به توسعۀ پایدار در آینه هستند که از طریق کوتاه کردن مسافتها به کاهش مصرف و به ویژه سوخت کاهش هزینههای حمل و نقل و کاهش تولید گازهای مضر گلخانهای میانجامد و همچنین در این الگو مزایایی چون کاستی از مصرف و اتلاف زمین، امکانپذیری استفاده از تقسیمات حرارتی و برقی مشترک و کاهش هزینه های سرانه هر واحد مسکونی نیز وجود دارد (هاشمی، 1382، 41) در مقابل طرفداران شهرهای گسترده و کم تراکم معتقدند که در این شهرها مسایل و مشکلات فاضلاب و هدایت آبهای سطحی کمتر بوده و امکان بالا نگه داشتن سرانههای فضای سبز باز و نیز توسعۀ آنها وجود دارد ضمن آنکه مشکلاتی از قبیل ترافیک و عوارض محیطی در آنها کمتر نمود مییابد (عزیزی، 1382، 31) در ارزیابی اثرات زیستمحیطی تراکم ضمن توجه به تعادل اجتماعی و زیستمحیطی آن نیز حائز اهمیت است در این رابطه استفاده بهینه از ارتفاع در قالب اجرای طرحهای پروژههای تراکم و بلندمرتبهسازی میتواند در جهت رشد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شهر موثر و برای رفاه شهروندان تأثیر خوبی داشته باشد اشاره به این نکته ضروری است که همچون سایر پروژههای تراکم و بلندمرتبهسازی به نحوی با اثرات منفی زیستمحیطی نیز همواره خواهد بود که اگر قبل از اجرا با ملاحظات زیستس محیطی ادغام گردد نه تنهاموفق به حذف یا کاهش اثرات سومی شوند بلکه با افزایش اثرات مثبت موجبات تسریع در توسعۀ پایدار شهری را فراهم می نمایند و منظور از ارزیابی اثرات زیستمحیطی بالقوه تراکم و بلندمرتبهسازی است که به طور کلی و به آسانی در مقیاس معمول مورد ارزیابی نیستند در این رابطه مولفههای نظیر بررسی وضعیت محیطزیست موجود، بررسی گزینههای ممکن شناسایی و پیشبینی و ارزیابی اثرات و ارائه روشهای حذف یا کاهش اثرات سو و نهایتاً ارائه روشهای کنترل و پایش از جمله آنهاست.