خلاصة:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت تصمیم گیری و تفکر انتقادی بر
بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس
در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه
گواه می باشد. برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی در این پژوهش از بهبود نمرات و بهبود انگیزش
تحصیلی قبل و بعد از آزمون، استفاده شد.
بهبود نمرات: منظور مقایسه تمرات نیمسال اول و دوم دانش آموز می باشد. جهت سنجش انگیزش
تحصیلی نیز از پرسشنامه هرمنس استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد آموزش مهارت تصمیم گیری و تفکر انتقادی بر
بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد و هم چنین آموزش مهارت تصمیم گیری و تفکر
انتقادی بر بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد.
نتیجه گیری: بنابراین توصیه می شود که خانوادهها و والدین راه کارهایی در جهت بهبود مهارت
تصمیم گیری و تفکر انتقادی دانش آموزان بیاندیشند و از این طریق عملکرد تحصیلی فرزندان را افزایش
دهند
ملخص الجهاز:
دانشيار، گروه اعصاب و روان ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد بندر عباس ، بندرعباس ، ايران چکيده زمينه و هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحيه يک بندرعباس در سال تحصيلي ٩٤-٩٣ انجام شد.
لذا با توجه به موارد ذکر شده محقق در اين پژوهش درصدد اين است که بداند آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر تأثير دارد يا نه ؟ ٢.
٠٥ < P) و ١٤ = df لذا آزمون تفاوت ميانگين را براي اين گروه تأييد نکرده و اين نتيجه حاصل مي شود آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر تأثير دارد و فرضيه تحقيق تأييد مي شود.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحيه يک بندرعباس در سال تحصيلي ٩٤-٩٣ انجام شد.
آزمون تفاوت ميانگين را براي اين گروه تأييد نکرده و اين نتيجه حاصل مي شود آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر تأثير دارد و فرضيه تحقيق تأييد مي شود.
آزمون تفاوت ميانگين را براي اين گروه تأييد نکرده و اين نتيجه حاصل مي شود آموزش مهارت تصميم گيري و تفکر انتقادي بر بهبود عملکرد تحصيلي در دانش آموزان دختر تأثير دارد و فرضيه تحقيق تأييد مي شود.