خلاصة:
هدف: سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست؛ بلکه کمک کردن به انسان و رشد کامل اوست. هدف این پژوهش، ارزیابی فعالیتهای حلقههای کتابخوانی کمسوادان استان خوزستان براساس الگوی ارزشیابی سیپ بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر با روشی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان و پشتیبانان آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی استان خوزستان و همچنین سوادآموزانی بود که در طرح حلقههای کتابخوانی سازمان نهضت سوادآموزی استان خوزستان مشارکت داشتهاند. حجم نمونه، در مجموع 300 نفر بودند که به دو شیوه گلوله برفی و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS22 و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش گروهها در مورد کیفیت شاخص کل فعالیتهای حلقههای کتابخوانی، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 > p، 226/3 = F). آزمون توکی نشان داد که مدیران و کارشناسان با میانگین (98/1 از 34/2، 05/0>015/0=P)، بهطور معناداری کیفیت شاخص کل فعالیتهای آموزشی حلقههای کتابخوانی را پایینتر از سوادآموزان با میانگین (32/2 از 34/2) ارزیابی کردهاند. نتیجهگیری: ملاکهای نیازها و اهداف، منابع انسانی، روشهای آموزشی، محتوای آموزشی و مشارکت آموزشی در سطح مطلوب؛ و ملاکهای آمادهسازی زمینههای فرهنگی و انگیزشی برنامه، منابع علمی و اطلاعاتی، منابع مالی و کالبدی، خطمشی و آییننامههای آموزشی برنامه در سطح متوسط به بالا و ملاکهای آمادگی زمینههای اجرایی در سطح متوسط به پایین ارزشیابی شد. عملکرد کلی فعالیتهای حلقههای کتابخوانی در استان خوزستان متوسط به بالا میباشد.
Introduction: Literacy is not the only process of learning, reading, writing and arithmetic skills; it is to help man and his full growth. The purpose of this study was to evaluate the activities of low-literates' book-reading circles in Khuzestan province based on the SIPP evaluation model.Methodology: The present study was conducted by survey method. The statistical population included managers and experts, educational assistants and the low-literates who participated in the design of reading circles. The sample size was 300 people who were selected in two ways: purposive and stratified random. In order to collect data, two researcher-made questionnaires were used. Data analysis was performed with SPSS22 statistical software and descriptive and inferential statistics were used.Findings: The results showed that there was a significant difference between the groups' attitudes about the quality of the total activity index of reading circles (p Conclusion: Criteria of needs and goals, human resources, educational methods, educational content and educational participation were at the desired level. The criteria for preparing the cultural and motivational fields of the program, scientific and information resources, financial and physical resources, educational policies and regulations of the program were evaluated at the intermediate to high level and the criteria for the preparation of the executive fields were evaluated at the intermediate to low level.