خلاصة:
حاصل پردازش داده های مربوط به رویدادهای اقتصادی، اطلاعاتی است که میتواند به صورت متن یا
روایت و یا اعداد و ارقام ارائه شود. حسابداری دادهها را عمدتا به صورت اعداد از طریق صورت های مالی
یا سایر گزارشات، ارائه میکند. نحوه ارائه این اطلاعات، بر تجزیه وتحلیلی که مبنای تصمیم گیری افراد
است، تاثیرگذار میباشد. افراد با ویژگیهای شخصیتی متفاوت، فرآیندهای ذهنی مختص خود را در
تجزیه وتحلیل اطلاعات بکار می برند. تجربیات افراد نیز در این فرآیند تاثیرگذار است. به عنوان مثال اگر
افراد پیش از این، تجربیات موفق در تحلیل اطلاعات مبتنی بر اعداد و ارقام داشته باشند، نسبت به اطلاعات
ارائه شده بر اساس روایت یا متن، واکنش با ضریب حساسیت کمتری از خود نشان داده و بر تحلیل اعداد
و ارقام، پافشاری میکنند. این مقاله به بررسی نحوه تاثیر ارائه اطلاعات و ویژگیهای شخصیتی بر
تصمیم گیری افراد می پردازد
ملخص الجهاز:
بنابراين ، ويژگيهاي شخصيتي از جمله تعصبات 1- Anecdotal 2- Anecdotal biases حسي و ادراکي ميتوانند ضريب مربوط بودن بيشتري به داده هاي متني داده و در صورت نامطلوب بودن اين داده ها نسبت به آنچه اعداد و ارقام ميگويند، منجر به انتخاب نادرست شده و ثروت شرکت و مدير را کاهش دهند.
در حالي که بسياري از تصميمات کسب و کار با در نظر گرفتن واقعيت هاي اعداد و ارقام اتخاذ ميشوند، بيان کردن مضامين به صورت متن و روايت نيز بر نحوه تصميم گيري تأثيرگذار است .
تأثير ويژگيهاي شخصيتي بر تصميم گيري ارزش هاي شخصي تحت تأثير عوامل ذاتي افراد و عوامل محيطي و اجتماعي (از جمله خانواده ، اجتماع و محيط فرهنگي) است (آريلي و همکاران ، ٢٠١٩، ١) (١٦) (هيتلين و همکاران ، ٢٠٠٤، ١) (١٧) (شوارتز، ٢٠٠٤، ١) (١٨) (نافو و همکاران ، ٢٠٠٦، ١) (١٩) (پيناس و همکاران ، ٢٠١١، ١) (٢٠) (سيسوچ و همکاران ، ٢٠١٦، ١) (٢١) (سيسوچ و همکاران ، ٢٠١٧، ١) (٢٢).
What works best: Objective statistics or a personal testimonial?An assessment of the persuasive effects of different types of message data on risk perception.
__ Areili, Sharon, sagiv, liach, Values at work: the impact of personal values in organisations, APPLIED PSYCHOLOGY: AN INTERNATIONAL REVIEW, 2019, 0 (0), 1-46 __ Hitlin, S.
Journal of Applied Social Psychology, 7, 258_271.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.
Journal of Personality and Social Psychology, 795, 701_721.