خلاصة:
پژوهش حاضر که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی بود به بررسی تاثیر نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجیگری توانمندی کارآفرینانه پرداخته است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر یزد در سال 1399 به تعداد 55 نفر بود که با توجه به کم بودن تعداد آنها و براساس روش سرشماری، پرسشنامه نزد تمامی آنها توزیع و تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استاندارد نوآوری مدل کسب و کار پانگ و همکاران (2019)، توانمندی کارآفرینانه هنانوزاپاتا و پیرو (2018) و مزیت رقابتی طبرسا و همکاران (1391) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش حداقل مربعات جزیی و نرمافزار Smart PLS2 انجام شد. نتایج تحقیق نشاندهنده تاثیر مثبت و معنادار نوآوری مدل کسب و کار بر خلق مزیت رقابتی و توانمندی کارآفرینانه و تاثیر مثبت و معنادار توانمندی کارآفرینانه بر خلق مزیت رقابتی در شرکتهای دانشبنیان حوزه فناورزی اطلاعات و ارتباطات است. همچنین نتیجه گرفته شد که نوآوری مدل کسب و کار تاثیر غیرمستقیم بر خلق مزیت رقابتی از طریق توانمندی کارآفرینانه دارد.
The present research, which was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method, investigated the effect of business model innovation on creating a competitive advantage with the mediating role of entrepreneurial capability. The statistical population of the study included 55 managers of knowledge-based companies in the field of information and communication technology in Yazd in 2020, which due to their small number and based on the census method, a questionnaire was distributed and completed to all of them. Data collection tools included standard questionnaires of business model innovation of Pang et al (2019), entrepreneurial capability of Henao-Zapata & Peiro (2018) and competitive advantage of Tabarsa et al (2012). Data analysis was performed using partial least squares method and Smart PLS2 software. The research results show the positive and significant impact of business model innovation on creating competitive advantage and entrepreneurial capability and the positive and significant impact of entrepreneurial capability on creating competitive advantage in knowledge-based companies in the field of information and communication technology. It was also concluded that business model innovation has an indirect effect on creating competitive advantage through entrepreneurial capability.
ملخص الجهاز:
بررسي تاثير نوآوري مدل کسب و کار بر خلق مزيت رقابتي با نقش ميانجيگري توانمندي کارآفرينانه (مورد مطالعه : شرکت هاي دانش بنيان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات) رضا محمدکاظمي ١- کامبيز طالبي ٢- علي داوري 3 4 عامر دهقان نجم آبادي ١.
دانشجوي دکتري کارآفريني دانشگاه تهران تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٢/٦ تاريخ پذيرش: ١٤٠٠/٣/٨ چکيده پژوهش حاضر که از لحاظ هدف، کاربردي و از نظر روش جمع آوري دادهها از نوع توصيفي- پيمايشي بود به بررسي تاثير نوآوري مدل کسب و کار بر خلق مزيت رقابتي با نقش ميانجيگري توانمندي کارآفرينانه پرداخته است .
انور (٢٠١٨)، نيز در پژوهشي با عنوان بررسي نوآوري مـدل کسـب و کـار و تـاثير آن بـر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن متغير ميانحي مزيت رقابتي نتيجه گرفت که مزيـت رقـابتي بـه عنوان نقش ميانجي بين رابطه نوآوري مدل کسب و کار و عملکـرد ايفـاي نقـش مـيکنـد.
عبدالهي و همکاران (١٣٩٧) نيز مطالعه اي با عنوان عوامل موثر بر نوآوري مـدل کسب وکار در شرکت هاي دانش بنيان را مورد بررسي قرار داده و نتيجـه گرفتنـد کـه نـوآوري مدل کسـب وکـار در شـرکت هـاي دانـش بنيـان راهکـاري جديـد در نظريـه هـاي توسـعه بـراي توانمندسازي و ظرفيت سازي در راستاي دستيابي به توسـعه پايـدار اسـت .
نتيجه آزمون فرضيه ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير نوآوري مدل کسب و کار بـر خلـق مزيـت رقـابتي بـا نقش ميانجيگري توانمندي کارآفرينانه در شرکت هاي دانش بنيان حـوزه فنـاوري اطلاعـات و ارتباطات انجام گرديد.