خلاصة:
زمینه و هدف: مادران کودکان با اختلال یادگیری خاص به دلیل مشکل فرزند خود، با عوامل تنشآور مواجه میشوند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی بر انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود در مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال تحصیلی 1400-99 بود. تعداد 30 مادر کودک با اختلال یادگیری خاص که به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کرده بودند با نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی 7 جلسهای مربوط به واقعیتدرمانی را دریافت کردند. ابزارها شامل پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندرول، 2010) و پرسشنامه تمایزیافتگی خود (اسکورون و فریدلندر، 1998) بود. دادههای پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: آموزش واقعیت درمانی بر مؤلفههای انعطافپذیری شناختی (ادراک مهارپذیری، ادراک گزینههای مختلف، و ادراک توجیه رفتار) (0/01>P) و مؤلفههای تمایزیافتگی خود (واکنش عاطفی، گسلش عاطفی، جایگاه من، و آمیختگی با دیگران) مؤثر بود (0/01>P) و این نتایج بهدستآمده در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (0/01>P).
نتیجهگیری: در نظریه واقعیتدرمانی با تأکید بر دنیای کیفی افراد به اعضا کمک میشود با تغییر تصاویر ذهنی موجود در دنیای مطلوب خود، خودمهارگری بیشتری را تجربه کنند، افراد تصور مثبتی از خودشان داشته باشند، و تصویر مثبتی از خودشان پیدا کنند، و در نتیجه انعطافپذیری و تمایزیافتگی آنها بالا میرود.
Background and Purpose: It is common for mothers of children with special learning disorders to experience stress due to their child's.The aim of this study was to evaluate the effectiveness of reality therapy training on cognitive flexibility and differentiation in mothers with children with special learning disorders.
Method: The present study was a quasi-experimental pretest-posttest study with a control group and a follow-up stage. The statistical population of the study consisted of all mothers with children with special learning disorders in Tehran in the academic year 2020-2021. Thirty mothers of children with special learning disorders who were referred to the centers for special learning difficulties were selected by available sampling and divided into two experimental and control groups. The experimental group received 7 sessions of reality therapy. The instruments included the Cognitive Flexibility Questionnaire (Dennis and Vanderwall, 2010) and the Self-Differentiation Questionnaire (Skowron E and Friedlander, 1998). Research data were analyzed by repeated measures analysis of variance.
Results: Reality therapy training was effective on the components of cognitive flexibility (perception of controllability, perception of different options and perception of justification of behavior) (P P), and these results were maintained in the follow-up period (P
Conclusion: By emphasizing the qualitative world of individuals in reality therapy, members are able to develop self-control by changing their mental images in their desired world, resulting in a positive self-image, leading to increased flexibility and differentiation.