خلاصة:
فرایندهای منابع انسانی در سازمان ذاتاً هیجانی میباشند و میتوانند منشأ بروز هیجانات کارکردی و غیرکارکردی مختلفی بوده به گونه ای که اهداف و اثربخشی هریک از فرایندهای منابع انسانی را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله با مرور سیستماتیک ادبیات به روش فراترکیب، به تبیین یک چارچوب مفهومی جهت مدیریت هیجانات در هریک از فرایندهای منابع انسانی پرداخته شده است. در چارچوب مفهومی ارایه شده، با انتخاب و تحلیل 66 مقاله منتخب، 349 کد اولیه شناسایی و در قالب 7 مقوله اصلی شامل حالت، موقعیت(علت)، پیامد، کارکرد، راهکار و زمینه و آثار مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی سازمان، تبیین گردید. با تحلیل مضمون کدهای اولیه، مجموعاً 55 مضمون اصلی شناسایی شد، که 28 مضمون مربوط به راهکارهای مدیریت هیجانات در قالب چهار فرایند جذب و استخدام، آموزش و توانمندسازی، مدیریت عملکرد و جبران خدمات ارایه گردید. همچنین 8 مضمون به عنوان علت، 3 مضمون به عنوان پیامد، 3 مضمون به عنوان کارکرد و 9 مضمون به عنوان متغیرهای زمینه ای مؤثر بر اثربخشی راهکارها، شناسایی و در مجموع مهمترین آثار مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی، بهبود نگرش، بهبود احساس و بهبود رفتار کارکنان و همچنین ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان تبیین گردید.
Human resource processes in the organization are inherently emotional and can be the source of various functional and dysfunctional emotions in such a way that they affect the goals of each of the human resource processes and reduce their effectiveness. In this article, through a systematic review of the literature, a framework for managing emotions in each of the human resource processes has been presented using the Meta-Synthesis method. In the proposed framework, by selecting and analyzing 66 articles, 349 primary codes were identified and placed in the form of 7 main categories including state, situation (cause), consequence, function, solution and context, and effects of emotion management on an organization’s human resource processes. By analyzing the primary codes, 55 main themes were identified, of which 28 themes related to emotion management solutions were presented in the form of four processes: recruitment, training and empowerment, performance management, and compensation. In addition, 8 themes were identified as causes, 3 themes as consequences, 3 themes as functions, and 9 themes as contextual variables affecting the effectiveness of solutions. In general, the most important effects of emotion management in human resource processes, improvement of attitude, improvement of feelings, and improvement of employees' behavior, as well as the creation of competitive advantage for the organization were explained.
ملخص الجهاز:
ارايه چارچوب مفهومي مديريت هيجانات در فرايندهاي منابع انساني سازمان ، با رويکرد فراترکيب عليرضا محمدي ، بهروز رضائيمنش ميرعلي سيدنقوي ، وجه اله قربانيزاده تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٥/٠٥ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/٠٧/٢١ چکيده فراينـدهاي منـابع انسـاني در سـازمان ذاتـا هيجـاني مـيباشـند و مـيتواننـد منشـأ بـروز هيجانـات کـارکردي و غيرکارکردي مختلفي بوده ؛ به گونه ايکه اهداف هريک از فرايندهاي منـابع انسـاني را تحـت تـأثير قـرار داده و بـه کاهش اثربخشي آنها منجر شود.
در چـارچوب مفهـومي ارائه شده ، با انتخاب و تحليل ٦٦ مقاله منتخب ، ٣٤٩ کد اوليه شناسايي و درقالب ٧ مقوله اصلي شامل حالت ، موقعيت (علت )، پيامد، کارکرد، راهکار و زمينه و آثار مديريت هيجانات در فرايندهاي منابع انساني سـازمان ، تبيـين شـد.
همچنين اينکه اين حالات در چه زمينه هايي چه تأثيري بر افراد خـاص ، گـروه هـا و يـا واحـدهاي سـازماني بزرگتر دارند؟ هيجانات خاص در طي فرايندهاي بازخورد چه ارزشي دارنـد؟ چـه هيجانـاتي ممکـن اسـت نتايج يادگيري و آموزش هنگام کار را مهار يا تسهيل کند؟ رهبران در چه مقطعي بايد (و لازم است ) ورود کنند تا به کارمندان کمک کند تا هيجانـات منفـي يـا مثبـت را تنظـيم کننـد؟ چگونـه هيجانـات کارمنـدان پاسخ ها نسبت به مشوق ها و پاداش ها را تعديل کرده و يا به عنوان ميانجي ميشود؟ نياز به بررسـي و مطالعـه بيشتري دارد (ديفندورف ٤ و همکاران ، ٢٠٠٨).
Affect and emotion: New directions in management theory and research, 1-17.
Affect and emotion: New directions in management theory and research, 1-17.