خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخلههای حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد بر احساس تنهایی نوجوانان در دوران پسا کرونا انجام شد. این پژوهش آزمایشی و به سبب وجود گروههای آزمایش (حضوری و مجازی) و گروه گواه از طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه آماری شامل 60 شرکتکننده مقطع متوسطه اول بودند که بهصورت نمونهگیری تصادفی خوشهای سهمرحلهای از جامعه موردنظر انتخاب شد و در سه گروه (گروههای آزمایش حضوری و مجازی و گروه کنترل) جایابی شدند. سپس اعضای گروههای آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. دادههای موردنیاز برای این پژوهش بهوسیله پرسشنامه مقیاس تنهایی دانشگاه کالیفرنیا (راسل، 1996) جمعآوری گردید. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان داد که مداخلههای حضوری مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد در احساس تنهایی نوجوانان در پسا کرونا مؤثر است و همینطور مداخلههای مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد در احساس تنهایی نوجوانان در پسا کرونا مؤثر است و بین اثربخشی مداخلههای حضوری و مجازی مبتنی بر نظریه پذیرش و تعهد در احساس تنهایی نوجوانان در پسا کرونا تفاوت معناداری وجود دارد.
The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of face-to-face and virtual interventions based on the theory of acceptance and commitment on the loneliness of adolescents in the post-corona era.This research was experimental due to the presence of test groups (face-to-face and virtual) and a control group of pre-test-post-test design. The statistical population of the current study included all male students of the first secondary level of Arak city in the academic year of 2020-2021. The statistical sample consisted of 60 participants of the first secondary level, who were selected as a three-stage cluster random sampling from the target population and were placed in three groups (in-person and virtual test groups and control group). Then the members of the experimental groups were treated for 8 sessions based on acceptance and commitment, and the control group did not receive any intervention. The data required for this research were collected by the University of California loneliness scale questionnaire (Russell, 1996). The research data was analyzed by multivariate analysis of covariance. The obtained results showed that face-to-face interventions based on the theory of acceptance and commitment are effective in the feeling of loneliness of teenagers in the post-coronavirus era, and similarly, virtual interventions based on the theory of acceptance and commitment are effective in the feeling of loneliness of teenagers in the post-coronavirus era, and between the effectiveness of face-to-face interventions and virtual based on the theory of acceptance and commitment, there is a significant difference in the feeling of loneliness of teenagers after Corona.