خلاصة:
با توجه به اهمیت عنصر انسانی در فرایند بازسازی کسبوکارهای گردشگری در پساکرونا به عنوان یکی از آسیب دیدهترین بخشهای اقتصادی در اثر بحران پاندمی کرونا در سطح جهان، مطالعه حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی راهکارهای ارتقاء مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای گردشگری در پساکرونا طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهشی کاربردی است که در دسته پژوهشهای آمیخته قرار میگیرد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از روش بررسی نظاممند ادبیات در بخش کیفی نشان میدهد که راهکارهای ارتقاء مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای گردشگری در پساکرونا میتوانند در 4 راهکار (بعد) اصلی و 20 راهکار فرعی مورد توجه قرار گیرند. مراجعه به تحلیلهای انجام شده در بخش کمی با استفاده از مجموعه راف بهترین- بدترین نشان میدهد مهمترین راهکارهای اصلی ارتقاء مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای گردشگری از دیدگاه خبرگان و فعالین این صنعت عبارتاند از راهکارهای آموزش و توسعه منابع انسانی، راهکارهای کارمندیابی، انتخاب و تامین منابع انسانی، راهکارهای جبران خدمات و مزایا و راهکارهای بکارگیری منابع انسانی. بررسیها همچنین نشان میدهد مشارکتکنندگان در پژوهش حاضر، بازنگری و اصلاح برنامههای توسعه مدیریت، متناسبسازی پرداختها به کارکنان با توجه به ویژگیهای شغلها و وظایف سازمانی در دوران پساکرونا و بازنگری برنامههای آموزش و توسعه منابع انسانی و انتقال دانش و مهارتهای مورد نیاز در شرایط جدید به کارکنان را به عنوان مهمترین راهکارهای فرعی در این ارتباط معرفی کردهاند.
The importance of the human element in the process of reconstruction of tourism businesses in post-COVID-19, the present study was designed to identify and prioritize strategies to improve human resource management in tourism businesses in post-COVID-19. The results of data analysis using the method of a systematic review of the literature in the qualitative section show that strategies to improve human resource management in tourism businesses in the post-COVID-19 can be divided into 4 main strategies and 20 sub-strategies. Also, the results of the quantitative section using the best-worst Ruff collection show that the most important main strategies to improve human resource management in tourism businesses are: reviewing and modifying management development plans. Adapting payments to employees according to the characteristics of jobs and organizational tasks in the post-corona period and reviewing training programs and human resource development and transferring knowledge and skills required in the new conditions to employees
ملخص الجهاز:
مدل پژوهش مضمون فراگیر راهکارها (ابعاد) اصلی راهکارهای فرعی منابع راهکارهای ارتقاء مدیریت منابع انسانی در پساکرونا راهکارهای کارمندیابی، انتخاب و تأمین منابع انسانی توجه به انتظارات روبه تغییر کارکنان فعلی و بالقوه از یک کارفرما در پساکرونا Denys (2020); Glassdoor Team (2020); Connaughton (2020) توسعه برند کارفرما و بازسازی تصویر سازمان در جامعه Randstad (2020); Denys (2020); Zojceska (2020) طراحی مدلهای شایستگی جدید جهت جذب کارکنان با توجه به الزامات (نیازمندیهای) پساکرونا Agrawal et al (2020); Sneader & Sternfels (2020) استفاده از فناوریهای ارتباطی در کارمندیابی Smart dreamers (2020); Curlewis (2020); HR Asia (2020) بازنگری و اصلاح برنامههای جانشینپروری Sneader & Singhal (2020b); Caligiuri et al (2020) راهکارهای آموزش و توسعه منابع انسانی بازنگری برنامههای آموزش و توسعه منابع انسانی و انتقال دانش و مهارتهای موردنیاز در شرایط جدید به کارکنان Shahvazian & Hashemi Gheinani (2020); Tayyebi-rahani & Modaber (2021); Dalrymple et al (2020) بازنگری و اصلاح برنامههای توسعه مدیریت Hogan (2020); Smet et al (2020) استفاده از ظرفیت شبکهها مجازی (مانند ایجاد گروههای مجازی جهت نشر دانش و تجربیات لازم) در راستای آموزش و توسعه کارکنان Enger et al (2020); Leask (2020) راهکارهای بهکارگیری منابع انسانی بررسی مسائل پیشآمده در بحران و تأثیر آن بر فرایندهای مدیریت منابع انسانی Athamneh (2018); Azizi et al (2021); Clyde (2020) ارزیابی اثرات بحران بر کارکنان و تلاش در جهت رفع اثرات منفی Zhu et al (2020); Azizi et al (2021); Rivera 2020 توسعه ارتباطات درونی و بیرونی پایدار و قابلاعتماد Zojceska (2020); Maurer (2020); Baker (2020); Morse (2020); Martic (2020) حفظ کارکنان کلیدی CBI (2020) افزایش چابکی کسبوکار Nilakant et al (2013); Dalrymple et al (2020) بازطراحی مشاغل با توجه به شرایط و الزامات سازمانی جدید Adikaram et al (2021); Martic (2020); Clyde (2020) توجه به امنیت و سلامت کارکنان در محیط کار Tayyebi-rahani & Modaber (2021); Connaughton (2020) استفاده از دورکاری Dahik et al (2020); Baker (2020) ایجاد فرهنگسازمانی مناسب Emmett et al (2020) راهکارهای جبران خدمات و مزایا متناسبسازی منافع ارائه شونده به کارکنان با توجه شرایط جدید Martic (2020); Curlewis (2020); Morse (2020); Curtis (2020) شناسایی و تقدیر از رفتارهای سازنده کارکنان در دوران بحران Hamouche (2021); Azizi et al (2021) متناسبسازی پرداختها به کارکنان با توجه به ویژگیهای شغلها و وظایف سازمانی در دوران پساکرونا (برای مثال پرداخت بیشتر به مشاغل پرخطر و غیره) Safuan & Kurnia (2021); Hamouche (2021); Sembiring et al (2020) یافتههای بخش کمی: وزندهی و رتبهبندی راهکارهای ارتقاء مدیریت منابع انسانی کسبوکارهای گردشگری در پساکرونا با استفاده از مجموعه راف بهترین- بدترین: پس از شناسایی راهکارهای ارتقاء مدیریت منابع انسانی کسبوکارهای گردشگری در پساکرونا، این راهکارها در قالب پرسشنامهای تنظیم و این پرسشنامه بهمنظور رتبهبندی، در بین 7 نفر از خبرگان صنعت گردشگری (نمونه آماری پژوهش)، توزیع و سپس دادههای لازم مورد تحلیل قرار گرفت.