خلاصة:
هدف از این مقاله نقش معلم در آموزش اوان کودکی میباشد که این نقش تاثیر بسزایی در آینده کودک چه در دوران تحصیل و چه بعد از تحصیل خواهد داشت. منظور از اوان کودکی، زیست کودک از بدو تولد تا ورود به پایه اول دبستان است که هم دوره پیش دبستان (توسط آموزش و پرورش) و هم دوره های سنی پایین تر را در مهد کودکها شامل میشود. گردآوری مطالب این مقاله بصورت کتابخانه ای بوده است.
برای دستیابی به تببین فوق معلم و مربی نقش خیلی پررنگی در شکوفایی استعداد کودکان خواهد داشت پس آموزش و پرورش باید برای چنین قضیه بسیار مهمی باید تدابیری بیاندیشد.
ملخص الجهاز:
20 تربيت اجتماعي از کجا بايد شروع شود؟ همان طوريکه زمينه هاي اخلاقي و ديني توسط پدر و مادر در محيطي پيريزي ميگردد، تربيت اجتماعي هم از آغاز کودکي بايد در محيط خانه به تدريج پايه ريزي شود، بسياري از پدران بر اساس تربيت کهنه به کودکان مجال سخن گفتن و اظهار نظر دادن نميدهند و کودک همچون موجودي ساکت و بيجان پرورش مييابد و حال آن که تربيت نوين کودک را يک انسان کامل تلقي کرده به او حق ميدهد که شخصيتش مورد احترام ديگران قرار گرفته به خود متکي بوده داراي راي نظر باشد، بديهي است که کودکي که از اول خود را با شخصيت بداند و به تدريج مسئوليت هايي را بپذيرد زمينه هاي زندگي اجتماعي در او پرورش خواهد يافت چنين کودکي از رفتن به مدرسه ترس و وحشت نخواهد داشت ، به زودي خود را با زندگي محيط مدرسه و سازگاري با شاگردان مدارس انطباق خواهد داد، برعکس کودکاني که هميشه زير نظر مستقيم پدر و مادر رشد کرده هيچ نوع ابتکار و استقلال نداشته اند، هنگامي که بخواهند به مدرسه بروند مشکلات فراواني را به وجود ميآورند، برخي از آن ها از مدرسه فرار ميکنند و اگر با عواملي آنان را به محيط آموزشگاه به مدر سه بياورند با شاگردان ناسازگاري نموده و به جنگ و جدال و قهر گريه متوسل خواهند شد (رشيدپور، ٧٣: ١٣٧٠).
از اين ديدگاه يکي از هدف هاي عمده تعليم و تربيت ، توسعه و پيشرفت فرهنگ علمي و ارزشي جامعه است ، بنابراين بايد در تنظيم برنامه هاي تربيتي درم و ارزش سنجي ميراث فرهنگي - اجتماعي و توسعه آن مورد توجه مربيان باشد.