خلاصة:
صنعت گردشگری در پنجاه سال گذشته رشد روزافزون و مستمری داشته است. اکنون نیز شتابان به سمت آینده در حرکت است. این جابجایی عظیم گردشگران بر روی کرهی زمین یکی از منابع مهم درآمدی جهان به حساب میآید همچنین به عنوان گستردهترین صنعت خدماتی جهان حایز جایگاه ویژهای است؛ این صنعت با تاسیس امکانات و زیرساختهای ویژه فرصتهای شغلی بیشماری را برای کشور میزبان بوجود میآورد. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و همبستگی است و به بررسی تاثیر عوامل استراتژیکی بر اثربخشی تبلیغات سازمان گردشگری مشهد پرداخته شده است. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود و تکمیل پرسشنامهها از شیوه میدانی استفاده نموده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره گردشگری میباشد که تعداد آنها بیش از 100 نفر میباشد. برای تحقیق حاضر با توجه به ویژگیهای جامعه آماری شیوه نمونهگیری تصادفی در دسترس برگزیده شد. در این روش هر کدام از افراد یک واحد نمونه در نظر گرفته شد. متغییر مستقل عوامل استراتژیکی شامل (عوامل مدیریتی، عوامل مالی، عوامل بازاریابی، عوامل حفاظت محیط زیستی، اطلاع رسانی، ایجاد و جانمایی) و تغییر وابسته اثربخشی تبلیغات سازمان گردشگری میباشد. حجم نمونه برای تعیین نمونه تحقیق از جدول مورگان استفاده شد که بر این اساس با توجه به جدول مورگان برای جامعه حجم نمونه برابر با 74 نفر بود. نتایج نشان داد که استراتژیک تبلیغات بر اثر بخشی تبلیغات تاثیر معناداری دارد.
ملخص الجهاز:
جدول ١٢: ضرايب t مربوط متغيرهاي مدل ساختاري عملياتي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي پژوهش اين است که عوامل استراتژيک بر اثربخشي تبليغات سازمان گردشگري تأثير معناداري ندارد.
جدول ٢١: تحليل واريانس رگرسيون خطي تاثير عوامل مربوط به اطلاع رساني بر اثربخشي تبليغات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمع کل ١١/٧٠٣ براساس جدول ٢١ و مقدار آماره F برابر با ٠/٧٠٣ در سطح اطمينان ٥ درصد از مقدار بحراني جدول بيشتر است ، آماره F بيانگر معني دار بودن کل مدل مي باشد.
جدول ٢٣: تحليل واريانس رگرسيون خطي تاثير عوامل مربوط به ايجاد و جانمايي بر اثربخشي تبليغات (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول ٢٣ و مقدار آماره F برابر با ٠/٥٩٤ در سطح اطمينان ٥ درصد از مقدار بحراني جدول بيشتر است ، آماره F بيانگر معني دار بودن کل مدل مي باشد.
جدول ٢٥: تحليل واريانس رگرسيون خطي تاثير عوامل مربوط به حفاظت محيط زيستي بر اثربخشي تبليغات (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول ٢٥ و مقدار آماره F برابر با ٠/٦٦٢ در سطح اطمينان ٥ درصد از مقدار بحراني جدول بيشتر است ، آماره F بيانگر معني دار بودن کل مدل مي باشد.
, (2002), "Trust Context: Effect on Organizational Citizenship Behavior, Supervisory Fairness, and Job Satisfaction Beyond the Influence of Leader- Member Exchange", Business and Society, 41, (3), 353.
P. (2003), "The Influence of Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Fairness Perceptions on Organizational Citizenship Behavior", Journal of Psychology, 132, (3), 277-287.