خلاصة:
با شیوع بیماری کووید-19 و به دنبال آن تعطیلی گسترده مدارس و دانشگاهها در سراسر جهان، روش آموزش دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این تغییرات در تمامی نقاط دنیا و همچنین کشور ما با سرعت زیادی به وقوع پیوسته است. در بسیاری از مراکز آموزشی، آموزش مجازی بسیار مورد استفاده قرار گرفت. این انتقال از آموزش سنتی به آموزش مجازی، پیامدهایی را به همراه داشته است. دانشآموزان و معلمان وارد دوره جدیدی از آموزش شدند که بسیار ناشناخته بود. یکی از این تغییرات استفاده بسیار گسترده تر و بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بخش آموزش است. در این مقاله به بررسی قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش دروس مدرسه و دانشگاه به ویژه آموزش درس شیمی پرداخته شده است. ابعاد مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تأثیر همه گیری کووید-19 بر استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین فرصتها و چالشهایی که در این رابطه برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید ایجاد شده بررسی گردیده است.
With the outbreak of the Covid-19 disease and the consequent widespread closure of schools and universities all around the world, education methods have undergone many changes. These changes have happened very quickly in all parts of the world as in our country. Virtual education was widely used in many educational centers. This sudden transition from traditional to virtual education has had consequences. Students and teachers entered a new era of education that was mostly unknown. One of these changes is the much wider use of information and communication technology (ICT) in sicence education. In this article, we have reviewed the literature and studied the capabilities of Information and Communication Technology (ICT) in education, especially in chemistry teaching. The various aspects of information and communication technology, the impact of the Covid-19 pandemic on the more and more use of information and communication technology (ICT) especially in science education, also the opportunities and challenges created in this regard for students, teachers and professors have been examined.
ملخص الجهاز:
سرعت انتقال و تطبيق يافتن کشورها 1Fetaji 2Sadykov 3Ctrnactova 4Information & Communication Technology با اين روش جديد با توجه به فناوري سيستم هاي آموزشي، امکانات و آموزش هاي لازم در اين زمينه متفاوت بود (موسارات ،١ ٢٠٢٢، ص .
روش پژوهش هدف اساسي در تحقيق ما بررسي نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در زمينه درس شيمي و همچنين فرصت ها و چالش هاي موجود به ويژه در دوران همه گيري بيماري کوويد-١٩ است .
اين مطالعه نيز با استفاده از مرور منابع و تحليل متون علمي و به منظور بررسي همه جانبه نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات بر آموزش شيمي انجام شده است .
باوجود اين که کلاس ها و آموزش الکترونيکي محدود در برخي مدارس ، دانشگاه ها 1Guzman 2Dormidi 3Berenguel 4hapley 5World Health Organization و مؤسسات آموزشي ديگر در طي سال هاي گذشته وجود داشت ، اما شيوع همه گيري کوويد-١٩ باعث ايجاد يک انتقال سريع به آموزش کمابيش مطلق مجازي گرديد.
ادغام آموزش شيمي و فضاي ديجيتال ، با کمک ابزارهاي فناوري 1Yap 2Tan اطلاعات و ارتباطات مانند دستگاه هاي الکترونيکي يا نرم افزارها سبب ارائه طيف وسيعي از رويکردهاي خود ساخته براي يادگيري مؤثر، تعاملي و مسأله محور (PBL)١شده است .
البته معايب و چالش هايي که در استفاده مطلق از ICT و فضاي مجازي به ويژه در دوران همه - گيري کرونا دامنگير دانش آموزان ، دانشجويان و معلمان و استادان شده است ، نيز بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.