خلاصة:
هدف از این پژوهش دستیابی به هدف آموزش هرچه بهتر درس شیمی با ارائه مدلی برای تدریس به روش اکتشافی و مقایسه آن با روش سخنرانی و بررسی نگرش دانشآموزان نسبت به آموزش درس شیمی میباشد. ابتدا به اهمیت روشهای گوناگون تدریس و تأثیر هرکدام بر یادگیری دانش آموزان و سپس ارائه ی مدلی مبتنی بر تدریس روش اکتشافی پرداخته شده است. مراحل مختلف تدریس به این مدل را در هرجلسه بهصورت جزءبهجزء بیان کرده و درنهایت پس از تدریس به روش تدریس سخنرانی و اکتشافی در طی چند جلسه، مشخص شد که دانشآموزان مفاهیمی را که با کاوش و پرسوجو یاد می گیرند، بیشتر به خاطر خواهند داشت تا مطالب و محتویاتی را که به روشهای دیگر تدریس می آموزند. با بررسی میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون دانشآموزان در گروه تدریس اکتشافی، نتایج حاکی از آن است که اختلاف میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو روش تدریس، اختلاف محسوسی دارد. روش اکتشافی با رشد زیاد در یادگیری همراه بود و این نشان می دهد که روش تدریس اکتشافی در میزان یادگیری دانش آموزان نقش اساسی دارد.
The purpose of our research in this article is to achieve the goal of teaching chemistry better by providing a model based on exploratory teaching method and comparing the effect of lecture teaching methods with exploratory teaching methods and students' attitudes toward teaching chemistry. First, we discussed the importance of different teaching methods and the impact of each on students' learning, and then presented a model based on teaching the exploratory method. We have described the different stages of teaching this model in detail in each session, and finally, after teaching through lecturing and exploratory teaching methods in a few sessions, we found that students learn concepts by exploring and asking questions. If they learn, they will remember much more than we can teach them the same content in other ways. Examining the mean scores of post-test and pre-test students in the exploratory teaching group, the results indicate that there is a significant difference between the mean scores of pre-test and post-test in the two teaching methods and a significant difference in the exploratory teaching method. It has faced a great growth, and this indicates that the exploratory teaching method plays an essential role in students' learning.
ملخص الجهاز:
جدول ١ مراحل تدريس و تنظيم محتوا به روش تدريس اکتشافي را نشان ميدهد: جدول ١- مراحل تدريس و تنظيم محتوا به روش اکتشافي آمادگي و ايجاد انگيزه اقداماتي جهت برانگيختن کنجکاوي فراگيران معرفي درس بيان هدف هاي آموزشي و ارائه پيش سازمان دهنده درگير کردن دانشجويان با موضوع درس توسط معلم مرحله اول انتخاب يک موقعيت مشکل آفرين يا معما برانگيز مرحله دوم جمع آوري و تحليل اطلاعات و کشف روابط ، مفاهيم و اصول ارائه درس علمي مرحله سوم فرضيه سازي و توضيح آن مرحله چهارم تحليل فرايند اکتشاف مرحله پنجم ارزشيابي کاربرگ محقق ساخته اين طرح درس بر مبناي محتواي علوم تجربي متوسطه اول و شيمي متوسطه دوم تحت عنوان مباحث الکترون ، اتم و مولکول ، ماده خالص و ناخالص و ترکيبات همگن و ناهمگن تدوين و در مدت زمان ٤٥ دقيقه در هر جلسه براي ٢٦ نفر از دانش آموزان پسر پايه هشتم متوسطه اول مدرسه شهيد رجايي شهرستان فراشبند تدريس شد.
مرحله سوم : فرضيه سازي دانش آموزان در اين مرحله با توجه به اطلاعاتي که در مراحل قبلي به دست آورده اند، شروع به حدس زدن و فرضيه سازي ميکنند و البته در اينجا معلم به دانش آموزان کمک ميکند که براي فرضيه هاي خود نيز يک سري تجزيه و تحليل هايي داشته باشند.
مرحله سوم : فرضيه سازي دانش آموزان در اين مرحله با توجه به اطلاعاتي که در مراحل قبلي به دست آورده اند، شروع به حدس زدن و فرضيه سازي ميکنند و البته در اينجا معلم به دانش آموزان کمک ميکند که براي فرضيه هاي خود نيز يک سري تجزيه و تحليل هايي داشته باشند.