خلاصة:
مقدمه: اشتیاق تحصیلی یکی از شاخص های مهم کیفیت دانشگاهی محسوب می شود و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن در رشته های علوم پزشکی، به علت رابطه ی قوی آنها با عملکرد بالینی و تأمین سلامت جامعه حائز اهمیت است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با توجه به نقش واسطهای جهت گیری هدف در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری را دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل میداد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی طبقهای بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 260 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامههای راهبردهای یادگیری پینتریچ و دیگروت(1990)، جهت گیری هدف بوفارد و همکاران(1998) و اشتیاق تحصیلی فریدریکز و بلومنفیلد(2004) استفاده گردید. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که برازش مدل اشتیاق تحصیلی در پژوهش حاضر در سطح نسبتاً مطلوبی می باشد و مؤلفه های راهبردهای یادگیری (راهبردهای شناختی و فراشناختی-مدیریت منابع) از طریق واسطهگری جهت گیری هدف (تسلط، عملکرد و اجتناب از شکست) بر اشتیاق تحصیلی دارای اثر غیرمستقیم و معنادار میباشند. از میان مؤلفههای جهت گیری هدف، اهداف تسلطی، بیشترین اثر مستقیم را بر اشتیاق تحصیلی و در بین ابعاد راهبردهای یادگیری، راهبرد شناختی بیشترین اثر غیرمستقیم را بر اشتیاق تحصیلی دارد.
نتیجه گیری: راهبردهای یادگیری با واسطه گری جهت گیری هدف، عواملی مهمی در بهبود و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان هستند. از این رو توجه به عوامل راهبردهای یادگیری و جهت گیری هدف جهت سوق دادن و افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان توصیه و تأکید می گردد.
Introduction: Academic enthusiasm is one of the important indicators of academic quality. The recognition of teachable factors associated with that in medical sciences is of high importance due to their strong link with clinical practice and ensuring community health, therefore the purpose of this study was to investigate the relationship between learning strategies and academic enthusiasm with regard to the mediating role of goal orientation among students of Shiraz University of Medical Sciences.
Methods: The purpose of this research was applied and in terms of collecting data, a descriptive correlation was used. The statistical population consisted of students of the Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences in the 1396-1397 academic year. The Sampling method was stratified random. Using Morgan table, the sample size was 260 people. For data collection, the Pintrich and Digroot Learning Strategies Questionnaire (1990), Buffard et al.chr('39')s Goal Orientation Questionnaire (1998), and Fredericks & Blumenfeld Academic Enthusiasm Questionnaire (2004) were used. In this study Cronbachchr('39')s alpha coefficient was used to ensure the reliability of the subscales.
Results: The results showed that the fit of academic enthusiasm model in the present study is at a relatively desirable level. In this study, the components of learning strategies (cognitive and metacognitive strategies-resource management) have an indirect and significant effect on academic enthusiasm through mediation goal orientation (mastery, performance and avoidance of failure). Among the components of goal orientation, mastery goals showed the most direct effect on academic enthusiasm and among the dimensions of learning strategies, cognitive strategy has the most indirect effect on academic enthusiasm
Conclusions: Learning strategies with goal orientation mediation are important factors in improving and increasing studentschr('39') academic eagerness. Therefore, it is recommended to pay attention to the factors of learning strategies and goal orientation in order to push and increase studentschr('39') academic eagerness.