خلاصة:
مقدمه: امروزه شبکه های اجتماعی مختلف همچون وایبر، واتساپ، تلگرام، لاین و ... تمامی جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دادهاند. یکی از مهمترین مزایای این شبکه ها، کاربرد آنها در بخش آموزش میباشد. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی ارتباط ادراک کاربران از شبکه های اجتماعی با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت در حوزه آموزش و پیشگیری از بیماری تالاسمی بپردازد.
روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد میباشد که مطابق فرمول کوکران، تعداد 398 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. آزمون فرضیات از طریق تحلیل همبستگی و رگرسیون خطی و با کمک نرم افزار SPSS انجام شد.
نتایج: یافته ها نشان دادند که ارتباط معناداری بین ادراک از شبکه های اجتماعی (با سه مولفه سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده و لذت ادراک شده ) با یادگیری مشارکتی مراقبین سلامت وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط شبکه های اجتماعی و ویژگیهای آن (سهولت، سودمندی و لذت استفاده از آن) با یادگیری مشارکتی در میان مراقبین سلامت مراکز بهداشت شهر مشهد پیشنهاد میشود، مدیران و مسئولین مراکز بهداشت و درمان با استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی سطح دانش و آگاهی مراقبین سلامت را در حوزه بهداشت، درمان و مراقبت ارتقاء دهند.
Background and Aim: Todays, various social networks such as Viber, WhatsApp, Telegram, Line and so on have affected all aspects of life. One of the most important benefits of these networks is their application in the education sector. The present study intends to investigate the relationship between userschr('39') perceptions of social networks and the collaborative learning of health care providers in the field of education and prevention of thalassemia disease.
Materials and Methods: The statistical population of this study was all health cares of health centers of Mashhad city. According to Cochranchr('39')s formula, 398 people were selected by simple random sampling method. In this research, a questionnaire was used to collect information. The hypothesis test was performed through correlation and linear regression analysis with SPSS software.
Results: The findings indicated that there is a significant relationship between the use of social networks (with three components of perceived ease of use, perceived usefulness and perceived enjoyment of social networks) with collaborative learning of health care providers.
Conclusion: Regarding the relationship between social networks and its features (ease, usefulness and enjoyment) with collaborative learning among health care providers of health centers of Mashhad city, to managers and authorities of health centers is recommended using the network social promote the level of knowledge and awareness of health care providers in the health and medical education sector.