خلاصة:
هدف در مطالعه حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامهدرسی موسیقی برای دوره پیشدبستان بر اساس نظریه پرکسیال دیوید الیوت در آموزش موسیقی بود. برای پاسخ به سوال اول (مختصات الگوی برنامهدرسی موسیقی در پیشدبستان)، از روش سنتز پژوهی و برای پاسخ به سوال دوم (اعتباریابی الگو) از روش پیمایشی استفاده شد. در پاسخ به پرسش اول، تمامی نظریههای موجود در حوزه موضوع پژوهش، در یک فرایند چندمرحلهای مورد تحلیل قرار گرفتند و در نهایت از بین دو رویکرد رقیب (زیبایی شناسی و پرکسیال)، نظریه پرکسیال دیوید الیوت، انتخاب شد. سپس بر اساس این نظریه، اصول و کامان پلیسهای هفتگانه برنامهدرسی موسیقی در دوران پیش-دبستان، در قالب یک الگو تعریف و ترسیم شد. برای اعتباریابی الگو از جامعه پژوهشی متخصصان حوزه برنامهدرسی و آموزش موسیقی با استفاده از روش نمونهبرداری هدفمند از نوع موارد ویژه، 16 متخصص انتخاب شد. نتایج نشان داد که از دید متخصصان، الگو پیشنهادی قابل قبول است.
The aim of the present study was to design and validate a curriculum model for preschool music education based on David Elliott's theory of praxial music education. For answering the first question (characteristics of the model for preschool music education) the synthesis research method, and the second question (the validation of the model) the survey method, were used. In answering the first question, all theories in the research subject domain,in a multi-phase process, these studies were subject to analysis. Finally, among the two competing approaches, the praxial theory of David Elliot was selected. Then, based on this theory, the seven principles and commonplaces of the music curriculum in preschool were defined and drawn in the form of a model. For the model validation, from the research population of the experts in the curriculum and music education field, using purposeful sampling method with Critical cases, 16 experts were selected. results suggested that the proposed model is acceptable in the view of the experts.
ملخص الجهاز:
طراحي و اعتباريابي الگوي برنامه درسي موسيقي براي دوره پيش دبستان بر اساس نظريه پرکسيال ديويد اليوت تاريخ دريافت مقاله : ٠٨ /١٤٠٠/١٢؛ تاريخ پذيرش مقاله : ٠٤ /١٤٠١/٠٦ سيد امير قاسم تبار١ عفت عباسي ٢ 4 علي باستانينژاد٣ علي حسينيخواه عليرغم ارزش ذاتي و کارکردي آمـوزش موسـيقي، هيچ الگويي براي برنامه درسي موسيقي دوران پـيش دبسـتان که به نگاه بسياري از صاحب نظران مهمترين و حساس تـرين دوره يادگيري موسيقي است ، ارائه نشد.
Kirby, Dahbi, Surrain, Rowe, & Luk. 2.
3. Barrett, Flynn, Brown & Welch.
الگوهاي متعددي از سوي پژوهشگران داخلي براي برنامه درسي هنر پيشنهاد شده است (صابري، کيذوري، محبيامين و پورکريمي هاوشکي، ١٣٩٤؛ گرمابي، ملکي، بهشتي و افهمي، ١٣٩٤؛ لرکيان ، مهرمحمدي، ملکي، و مفيدي، ١٣٩٠ ؛ شرفي، ١٣٨٩؛ مهرمحمدي و اميني، ١٣٨٠).
يافته ها: سوال اول : الگوي برنامه درسي موسيقي دوره پيش دبستان داراي چه مختصاتي است ؟ قبل از پرداختن به ويژگيهاي الگوي پيشنهادي، ابتدا ضمن ارائه دلايل فلسفي و آموزشي در نقد و رد رويکرد رقيب يعني رويکرد زيباييشناسي در آموزش موسيقي، دلايل توجيه کننده انتخاب رويکرد پرکسيال و نظريه ديويد اليوت به طور روشن تشريح ميشود.
1. Music Practice 014 ٧- تأثيرگذارترين راه براي رسيدن به هرگونه فوايد غيرموسيقايي آموزش موسيقي اين است که روي اهداف اصلي آموزش و يادگيري موسيقي (رشد خود ، خودشناسي، شيفتگي يا خوشي موسيقايي) تمرکز داشته باشيم .
هم گمارده هاي الگوي پيشنهادي برنامه درسي آموزش موسيقي براي دوره پيش دبستان بر اساس نظريه پرکسيال اليوت .