خلاصة:
مسلمانان از صدر اسلام تاکنون، برای رسیدن به درکی عمیق تر و صحیح تر از کلام خدا، دست به تفسیر قرآن زدهاند و در طی این مدت، انواع گوناگون تفسیر شکل گرفته است که یکی از آنها تفسیر عرفانی است. در میان کسانی که به این گونه از تفسیر تمایل نشان دادهاند، روزبهان بقلی نامی آشنا و بحث برانگیز است که آثار قابل توجه در این زمینه خلق کرده است. در این پژوهش، مهمترین اثر تفسیری روزبهان، یعنی عرائس البیان فی حقائق القرآن موضوع بحث و بررسی قرار داده شده است و در دو بخش به آن پرداخته میشود؛ در بخش نخست، مقالههای مستقل نوشته شده درباره تفسیر روزبهان معرفی و بررسی میشوند و در بخش دوم، با آوردن تفسیر دو آیه از قرآن کریم از کتاب عرائس و کشف الاسرار میبدی، کیفیت عملکرد دو مولف، براساس موازین نگارش تفسیر عرفانی مقایسه و سنجیده میشوند. یافتههای پژوهش نشان داد که عرائس البیان «تفسیری عرفانی» نیست؛ بلکه کیفیت نگارش آن بیشتر به نوعی ویژه از «تاویل عرفانی» نزدیک است. به ویژه اینکه روزبهان در این اثر، تقریبا به هچ کدام از موازین نگارش تفسیر عرفانی پای بند نیست؛ به همین دلیل، موفقترین پژوهشها در تحلیل اثر روزبهان، پژوهشهایی است که ماهت «تاویل عرفانی» و «مکتب فکری روزبهان» را اساس بررسیهای خود قرار دادهاند و درنتیجه با نگاه علمی به عرائس نگریستهاند.
Since the beginning of Islam, Muslims have tried to achieve a deeper and more
accurate understanding of God’s Word by the interpretation of Quran. During this
period, various types of interpretations have been formed that one of them is
mystical interpretation. Among those who have shown interest in this kind of
interpretation, name of Rouzbahan Baqli, who has created significant works, is
familiar and controversial. In this article, the main significant interpretation of him,
Araesol-Bayan fi Haghayeghel-Quran, has been discussed in two parts; in the first
part, independent articles which have been written about the interpretation of
Rouzbahan have been presented and assessed. In the second part, by comparing
interpretations of two verses of the Holy Quran from Araes and Kashfol-Asrar
Meybodi, the performance of both authors, based on standards of writing mystical
interpretation are measured. The results show that Araesol-Bayan is not a "mystical
interpretation", and its writing quality is close to a special kind of "mystical
paraphrase"; Rouzbahan, in this work, almost did not follow any regulations of
writing a mystical interpretation; so the most successful researches in analyzing the
effect of Rouzbahan are those whose analyses were based on the nature of the
"mystical paraphrase" and "thought school of Rouzbahan". Thus in this paper, Araes
has been studied from a scientific point of view.