خلاصة:
زمینه و هدف: بررسی تأثیر عناصر زیباییشناسی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق فضاهای مهدکودک ایران با استانداردهای موجود است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی به روش کمی و کیفی است. برای جمعآوری اطلاعات منابع اسنادی و میدانی استفاده شد. برای روش کیفی دو مدرسه «مهد کودک 36 کلاسه جاده هانگژو گودون چین و مهد کودک سبرا ونسیلد، کولدینگ دانمارک» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای کمی از پرسشنامه استفاده شد که از 326 مهدکودک واقع در شهر تبریز، 20 مهدکودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که پست مدرنیسم در کشورهای توسعه یافته توانسته است بر ارتقاء کیفیت فضاهای مهدکودک مؤثر واقع شود. اما در کشورهای در حال توسعه مانند ایران هنوز سطح کیفیت فضاهای مهدکودک در سطح پایینی قرار دارد و پست مدرنیسم نتوانسته است تأثیرات لازم از نظر یادگیری و خلاقیت به لحاظ زیباشناسی برای کودکان به ارمغان بیاورد. همچنین یافتههای کمی نشان دادند که مهدکودکهای شهر تبریز از نظر استفاده از عناصر زیباییشناسی در سطح پایینی قرار دارند و فضاهای آموزشی موجود با استانداردها فاصله زیادی دارند. نتیجهگیری: ساختمانهای مهدکودکها عموماٌ برای این کاربری طراحی نشدهاند. در هیچ یک از آنها به کیفیت فضا توجهی نشده است. فضاها پاسخگویی روحیه کودکان نمیباشد. در کل فضایی با طراوت و زمینهای برای تقویت حس زیباییشناسی کودک ندارند.
Background and Aim: To investigate the effect of aesthetic elements in the design of the educational space of pre-primary centers based on the instructions of the country's welfare organization and the adaptation of Iranian kindergarten spaces to the existing standards. Methods: The current research method is descriptive-analytical in terms of main purpose and quantitative and qualitative in terms of practical purpose. Documentary and field sources were used to collect information. For the qualitative method, two schools, "36-grade Kindergarten, Hangzhou Gudon Road, China and Sebra Kindergarten (Vensild, Kolding, Denmark)" were analyzed, and a questionnaire was used for quantitative analysis. Out of 326 kindergartens located in Tabriz city, 20 kindergartens were the data were analyzed using SPSS descriptive statistics. Results: The results showed that postmodernism in developed countries has been able to improve the quality of kindergarten spaces. But in developing countries like Iran, the quality level of kindergarten spaces is still at a low level, and postmodernism has not been able to bring the necessary effects in terms of learning and creativity to children in terms of aesthetics. Also, few findings showed that kindergartens in Tabriz city are at low level in terms using aesthetic elements and the existing educational spaces are far from the standards. Conclusion: Kindergarten buildings are generally not designed for this use. In none of them, attention has been paid to the quality of space. Spaces are not responsive to children's spirit. In general, they do not have refreshing atmosphere and background to strengthen the child's sense of aesthetics.